Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitbaatster vakantiehoeve : ‘Communicatie vooraf neemt bezorgdheid weg.’

In gesprek met Nicole Van Merhaeghe | 29 januari 2014

Het verschil in leefwereld tussen mensen die wel en niet in armoede leven kan soms onbedoeld tot misverstanden leiden tussen vakantieaanbieders en hun gasten. TAO armoede komt daaraan tegemoet met vormingssessies die inzicht bieden in de leefwereld van mensen in armoede. Vertrouwen, duidelijke communicatie en goede afspraken kunnen wonderen doen, weet Nicole Van Merhaeghe, mede-uitbaatster vanVierkantshoeve Molenzicht in Sint-Maria-Horebeke, die recent de vorming volgde. 

Goede communicatie is cruciaal

‘Het is belangrijk dat je als uitbater duidelijk uitlegt aan je gasten hoe alles in z’n werk gaat, en wat wel en niet kan’, zegt Nicole. ‘Zo weten mensen waar ze aan toe zijn.’ Dat is uiteraard zo voor elke gast, al stak Nicole in de TAO-vorming toch enkele tips op die ze voortaan toepast. ‘Mensen die via Vakantieparticipatie boeken, komen vaak met het openbaar vervoer. Ze vinden het dus belangrijk om op voorhand te weten of hier winkels zijn, zodat ze ter plaatse lekker, gezellig en toch betaalbaar kunnen eten. Daar hadden we nog niet eerder bij stilgestaan. Nu laten we hen vooraf weten dat hier op wandel- en fietsafstand winkels liggen, en dat gasten gratis onze fiets kunnen lenen voor boodschappen. Dat neemt meteen een bezorgdheid en eventuele beperkingen in bewegingsvrijheid weg.’ 

Bereikbaarheid faciliteren

Molenzicht doet ook inspanningen om de mobiliteitsdrempel te verlagen. ‘We geven gasten aanwijzingen over hoe ze hier moeten geraken. Ook met het openbaar vervoer, want we liggen vrij afgelegen en je mag er niet vanuit gaan dat iedereen over een auto beschikt. Om het laatste stuk van het traject te overbruggen, kan je als uitbater je gasten helpen bij het regelen van een belbus, of hen een lift aanbieden van aan het station.’

Samen genieten van rust en comfort

‘De gasten die we al via Vakantieparticipatie ontvangen hebben, waren heel dankbaar’, zegt Nicole. ‘Zo kregen we een gezin op bezoek met volwassen kinderen en schoonkinderen die hier een paar dagen samen verbleven. Sociaal waren ze iets minder vlot, en in het actief ontdekken van de omgeving waren ze niet erg geïnteresseerd, maar dat kon ik wel plaatsen. Niet iedereen heeft evenveel behoefte om de streek te verkennen. Sommige mensen genieten liever ter plaatse van rust, zon, ruimte en comfort. Van samen wat televisie kijken op de kamer, of eens lekker lang onder een warme douche staan.’

"Sommige mensen genieten van samen wat televisie kijken op de kamer, of eens lekker lang onder een warme douche staan."

Kiezen voor vertrouwen

‘We ontvangen onze gasten met een streekbiertje en gunnen hen verder de vrijheid om zich hier thuis te voelen’, zegt Nicole. ‘Dat vraagt vertrouwen, en je openstellen voor mensen, voorbij eventuele vooroordelen. Die houding wordt ook door onze gasten geapprecieerd. We werken nu één jaar samen met Vakantieparticipatie en hadden tot hiertoe alleen positieve ervaringen. Mensen genieten er zichtbaar van om zich op een comfortabele en rustgevende vierkantshoeve een tijdlang heer en meester te mogen voelen zonder dat iemand hen op de vingers kijkt. Mooi, toch? We vinden dat iedereen recht heeft op vakantie, en zijn blij dat we op deze manier een steentje kunnen bijdragen om mensen gelukkig te maken.’

NOPIC

In gesprek met

Nicole Van Merhaeghe is mede-uitbaatster van Vierkantshoeve Molenzicht in Sint-Maria-Horebeke. Ze volgde een vormingssessie van TAO-armoede om meer inzicht te krijgen in de leefwereld van mensen in armoede.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 29 januari 2014 in de categorie Armoede.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2019 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |