Overslaan en naar de inhoud gaan

Plekken worden mooier als we ze delen

In gesprek met Martine, Orenda, Bianca, Helena en Bert | 7 januari 2021

Een zonnige novemberochtend in Lokeren. Rap Op Stapvrijwilligers Martine en Orenda nemen me mee met de fiets. Langs de mooiste plaatsen in Lokeren en omstreken. Onderweg vertellen ze vol enthousiasme en wijzen ze me op borden, hertjes en prachtige vergezichten. Bovenal bezingen ze de charme van Lokeren: een groene stad met zoveel natuur dicht bij het centrum. Terecht. ‘Alles is zo bereikbaar. En je kan telkens nog iets nieuws ontdekken.’ Terwijl we fietsen, groeten de mensen hen. Als was Lokeren een groot dorp. Ze nodigen ook jou uit om je te laten meenemen. Langs enkele van de mooiste plekjes in Lokeren en bijzondere momenten die zij en andere Lokeraars Bianca, Helena en Bert er beleefden. Omdat plekken en ervaringen nog mooier worden als we ze delen.

Molsbroek: Een pareltje en een terras met een prachtig uitzicht

Het Molsbroek is met zijn 80 hectare het grootste beschermde natuurgebied van de Durmestreek. Het is een moerasvlakte met veel watervogels. Je kan er bijzondere broedvogels spotten, met sprookjesachtige namen als woudaap, porseleinhoen, zwartkopmeeuw en sprinkhaanzanger. ‘Het is echt een pareltje. Op een uurtje kan je op de verharde en hoger gelegen dijk helemaal rond stappen. Onderweg heb je zoveel mooie zichten op het moeras,’ vertelt Martine.

“Als mijn zoon onderweg ineens zegt: ‘Mama, eigenlijk is de wereld toch mooi, hé.’ Waaw, dan ben ik gelukkig!”

Orenda

Ook Orenda komt hier vaak: ‘Aan de houten chalet van het Bezoekerscentrum* is een terras in de hoogte. Vandaar heb je een prachtig uitzicht over het water, de ganzen, de vogels. Ik geniet er zo van. Het maakt mij altijd rustig, ook als ik boos of verdrietig ben. Water heeft die invloed op mij. Ik groeide hier vlakbij op. Toen ik kind was, kwamen we als het vroor over het moeras lopen.’

Durme: Wilde ontmoeting bij valavond

De rivier de Durme loopt als een glinsterende ader door Lokeren. Je kan er op varen en kajakken en er rustig langs wandelen en fietsen. Dichtbij de rode fietsbrug deed Martine deze zomer een bijzondere ontdekking: ‘Een vriendin vroeg me mee en we wandelden op een smal padje langs de Durme. Helemaal alleen. En toen zagen we ze: een familie bevers. Ze zwommen aan de kant van het water, tussen de takken en planten. Zo mooi! Ik had ze hier nog nooit gezien. Mijn vriendin had die tip gekregen: voor een ontmoeting met de bevers, moet je om acht uur ’s avonds aan de Durme zijn.’

Bever

Oude spoorwegbedding: Frisse lucht, verse melk en een gelukkig gevoel

Tussen Lokeren en Moerbeke gaat een fietspad tussen de velden en de bossen. Tot 2008 liep hier Spoorlijn 77A. Tonnen suikerbieten hobbelden hier per trein naar de suikerfabriek in Moerbeke-Waas.
Als het goed gaat, doet Orenda die route nu twee keer per week met de fiets. ‘Ik ga verse melk halen in een melkautomaat bij de boer op zijn hof in Eksaarde. Je kan er ook een klein fris glaasje melk kopen, heerlijk op een warme dag. En ondertussen heb ik mijn beweging en frisse lucht. Ik geniet van de vergezichten: de velden, de bomen, de dorpjes en kerken die in de verte verschijnen. Onderweg zie ik eekhoorns, konijnen en veel vogels. Hier fietsen geeft me altijd een gelukkig gevoel. De verschillende seizoenen vind ik heel mooi! Soms sta ik erop dat mijn tienerzoon meegaat, zodat hij toch wat beweging krijgt. Vaak heeft hij geen zin, maar nadien is hij altijd blij dat hij meeging. En als hij dan onderweg ineens zegt: ‘Mama, eigenlijk is de wereld toch mooi, hé’, waaw, dan ben ik gelukkig!’

Splettenbrug: Net als in mijn kindertijd

Over de Moervaart in Eksaarde ligt de karaktervolle Splettenbrug. Op de Moervaart kan je varen en vissen. Langs de Moervaart kan je wandelen en fietsen. Dat deed Bianca deze zomer voor het eerst. ‘Met een vriendin en onze kinderen wandelden we langs de Moervaart en passeerden we Splettenbrug. Het was stralend weer en jongeren sprongen er in het water. Het deed me terugdenken aan mijn jeugd. We woonden aan een dijk. We waren vrij. Nu konden we de kinderen er ook vrijer laten. We hoefden niet steeds te zeggen: ‘Pas op, een auto, een fiets, een brommer! Het was er prachtig en heel ontspannen.’

Splettenbrug
Bianca: ‘We hoefden niet steeds te zeggen: ‘Pas op, een auto, een fiets, een brommer! Het was er prachtig en heel ontspannen.’

De Daknamse Meersen: Een paradijs achter de poortjes

Bert komt al zijn hele leven in de Daknamse Meersen, en nog deed hij er onlangs een nieuwe ontdekking. De Daknamse Meersen liggen naast het fietspad tussen Lokeren en Daknam. ‘Na een drukke werkdag ga ik vaak ’s avonds stappen om mijn 10 000 stappen te halen. Op een avond zag ik er twee poortjes die ik nog nooit had gezien. Zoiets dat je enkel ontdekt als je rustig te voet bent. Ik liep door de poortjes en wat een wereld ging er voor me open! Wat een zotte wandeling! In het bos, de beek over… en bij valavond zag ik er grote wilde herten, en geen mens! Het is één van die verborgen parels die ik heb ontdekt.’

onderweg in Daknam
Bert: 'Op een avond zag ik daar twee poortjes die ik nog nooit had gezien. Ik liep erdoor en wat een wereld ging er voor me open!'

Bert vindt het ook heerlijk om met zijn kinderen op ontdekking te gaan, om op zoek te gaan naar deuren in verschillende kleuren bijvoorbeeld.  ‘Mensen komen op plekken in de buurt die ze anders nooit zouden zien. Dat is één van de leuke dingen aan deze tijd.’

Bospark: Heerlijk samen met de kinderen

Voor veel gezinnen blijft het Bospark dé plek bij uitstek. Bianca: ‘De speeltuin, diertjes, het terras. Er is zoveel te doen. En gratis, dat is ook belangrijk. Soms gaan we voor een uurtje, en zeg ik tegen mijn zoon: ‘Leef je maar eens goed uit!’ Soms maken we er een uitstap van en nemen we picknick mee.

Ook Helena gaat er graag heen met haar dochter. ‘Zo zijn we eens buiten en de lucht is er goed. We gaan er wandelen. Een rustig ritme. Mijn dochter geniet er van de speeltuin. We houden van de geitjes. Ze zijn zo speels en hebben zo’n mooi gezicht. Ik geniet er heel erg van dat mijn dochter het nog leuk vindt om dingen met mij te doen. Binnen enkele jaren is dat misschien anders.’

Kom naar buiten…

Natuurlijk zijn er nog meer mooie en bijzondere plekken in Lokeren. ‘t Verloren Bos met de jeugdherberg, het pittoreske dorp Daknam, de Urbanusroute, Park Ter Beuken. En de mooie route langs de Durme die je weer tot aan de Markt brengt.

Dat Lokeren zeker je bezoek eens waard is, dat toonden Martine en Orenda. Dat het bij jou in de buurt even mooi is, zal je hen misschien niet snel horen zeggen. Wel raden ze graag iedereen aan: ‘Kom naar buiten, ga ontdekken in je eigen buurt! Het is plezant, het is gezond. En vraag iemand mee, want eens samen praten doet ook zo’n deugd.’

Foto’s: Orenda Baetens en Martine Galmart (bever-foto)
* Het bezoekerscentrum Molsbroek wordt beheerd door vzw Durme. Als erkende terreinbeherende natuurvereniging, beheert de organisatie natuurreservaten in elf gemeenten (zo'n 470 hectare) in het Waas- en Scheldeland, waaronder het Molsbroek.
* Jeugdverblijfcentrum ’t Verloren Bos (CJT) is partner in het netwerk van Iedereen Verdient Vakantie.
* Wil je zelf op ontdekking in Lokeren? Misschien kan de Molsbroek-Buylaersroute je wel bekoren, ze is ook toegankelijk voor rolstoel en buggy.

logo De Moazoart

In gesprek met

Martine Galmart, Orenda Baetens en Bianca De Groote zijn vrijwilligers bij Rap Op Stap Lokeren in Ontmoetingshuis De Moazoart. Helena Bartosova woont ook in Lokeren en geniet van uitstappen met Rap Op Stap. Bert Reniers is coördinator van De Moazoart.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 7 januari 2021 in de categorie Daguitstap.

Els Hillaert

Neergepend door

Els Hillaert leeft op van inspirerende verhalen horen en delen, invoelend luisteren, woorden die de kern raken, zorgzaam samenwerken en meewerken aan diepgaande verandering. Sinds maart 2020 is ze verhalenwever bij Iedereen Verdient Vakantie en ook als freelancer schrijft ze graag heldere en bezielde tekst en verhalen voor waarde.n.volle initiatieven.