Overslaan en naar de inhoud gaan

De Lijn nodigt je uit: 'laat ons samen drempels wegwerken.'

In gesprek met Els Silverans | 26 februari 2016

Elk initiatief dat drempels tot het openbaar vervoer wegneemt is meer dan welkom, zegt specialiste Corporate Communicatie bij De Lijn Els Silverans. En ja, natuurlijk mogen er initiatieven komen van mensen in armoede en hun organisaties. ‘Want zij kennen de behoeften beter dan wie ook. Wij kunnen daar onze kennis over reizen met de bus naast zetten.’ In die geest verloopt ook de samenwerking tussen De Lijn en Vakantieparticipatie. Die bestaat vandaag uit een budget van 50.000 euro aan Lijnkaarten en de ontwikkeling van een brochure voor de Rap op Stap kantoren. Een volgende stap kan een project voor OV-buddy’s worden.

Voor mensen in armoede die regelmatig de bus nemen, is er een jaarabonnement aan reductietarief van 41 euro (vervoersgarantie) of 51 euro (verhoogde tegemoetkoming). Wie geen abonnement heeft en een vakantie boekt via Vakantieparticipatie of Rap op Stap kan daarvoor een Lijnkaart ontvangen. De vervoermaatschappij stelt voor 50.000 euro Lijnkaarten ter beschikking van het netwerk.

Naast het wegwerken van financiële drempels, werkt De Lijn aan initiatieven die gebruiksdrempels verlagen. Er wordt flink ingezet op technologische oplossingen, zoals de smartphone-app van De Lijn. ‘Maar we mogen er niet vanuit gaan dat iedereen een smartphone heeft of kan gebruiken’, zegt Els.

Nieuwe brochure in samenwerking met Rap op Stap

Daarom komt er binnenkort een reisbrochure uit die mensen op een eenvoudige en overzichtelijke manier meeneemt in het gebruik van de bus. De Rap op Stap reisadviseurs adviseerden Els bij het concept van de reisbrochure. ‘De taal die we bij De Lijn gebruiken is niet altijd eenvoudig. Woorden als ‘registreren’, en je ticket ‘valideren’ spreken niet voor iedereen voor zich. In de nieuwe brochure zullen we heel helder tonen hoe het werkt: waar je tickets koopt, hoe je die op de bus en de tram moet gebruiken, hoe je de dienstregelingen moet lezen.’ De  nieuwe brochure ligt vanaf het voorjaar in alle Rap op Stap kantoren.

"Mensen in armoede weten beter dan wie ook wat helpt om drempels te verlagen. Wij willen onze kennis daar naast zetten en samen oplossingen uitwerken." - Els Silverans

Volgende stap: OV-buddy’s

Els Silverans wil nog een stap verder gaan en denkt aan een project met OV-buddy’s. Openbaar Vervoer-buddy’s helpen mensen die de bus willen gebruiken maar niet goed weten hoe het allemaal werkt. Buddy’s kunnen dan mee op pad en mensen al doende op weg helpen. ‘In Nederland bestaat zo’n systeem, en Trein Tram Bus Vlaanderen heeft een project lopen voor mensen met een beperking. Mensen in armoede vallen op dat vlak nog uit de boot. Tijdsgebrek heeft me parten gespeeld om erop door te pakken’ zegt Els.

Partners gezocht

Het zou helpen als enkele mensen of verenigingen willen meewerken om dat project op het spoor te krijgen. ‘Met veel plezier wil ik daarover samenzitten met organisaties als Vakantieparticipatie, het Netwerk tegen Armoede of met lokale verenigingen die een project willen uitproberen’, zegt Els. De Lijn wil buddy’s opleiden en met informatie ondersteunen. Initiatieven als de vervoerswegwijzer in Heist-op-den-Berg zijn een flinke stap in de goede richting, vindt Els. ‘En als die initiatiefnemers nog meer samenwerking met ons kunnen gebruiken, wil ik daar zeker over praten.’

fotografie: Robert Boons

 

Els Silverans

In gesprek met

Els Silverans is specialiste Corporate Communicatie bij De Lijn. Samen met vakantieparticipatie verlaagt Els drempels tot het openbaar vervoer. Ze is regelmatige gast in het netwerk, op het Forum en in samenkomsten van de Rap op Stap kantoren. Die ontmoetingen inspireren haar en houden haar met de voeten op de grond, zegt ze.

‘Mensen vertellen dan ook over hun frustraties over veranderende uurregelingen en afgeschafte lijnen. Wij vinden het bijvoorbeeld ook heel jammer dat mensen hun zondagse bus zien verloren gaan. Dat is heel pijnlijk als je geen ander vervoer hebt. Ik probeer die dingen intern door te geven, maar het is ook  gewoon zo dat er niet altijd oplossingen zijn. We gaan door magere jaren, en zoeken naar oplossingen die zo weinig mogelijk mensen te treffen. Al heeft iemand die rechtstreeks nadelen ondervindt daar niet altijd een boodschap aan.’

Informatie

·       Over de abonnementen vervoersgarantie en verhoogde tegemoetkoming
·       Plan je route met de bus
·       Het OV-buddy project van Trein Tram Bus Vlaanderen

Dit verhaal werd gepubliceerd op 26 februari 2016 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2022 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |