Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanbodmadam in actie

In gesprek met Geneviève Delefortrie | 21 mei 2013

Een vrouw met een missie. Gedreven doorzetter. Zoekend naar betere oplossingen, sterkere ideeën, nieuwe manieren om de dingen aan te pakken. Geneviève Delefortrie is adjunct van de directeur bij het Steunpunt Vakantieparticipatie, een krachtig samenwerkingsplatform binnen Toerisme Vlaanderen. Gebeten om zoveel mogelijk vakantiegangers een zo gevarieerd mogelijk vakantiepalet te bieden. Want mensen in armoede hebben veel baat bij een uitstap of vakantie.

Mensen met een missie verzetten bergen. Ze puren energie uit hun gedrevenheid. Geneviève ook. ‘Ik wil iets positief bijdragen aan de maatschappij. Werken bij Vakantieparticipatie geeft mij het gevoel dat ik dat ook echt aan het doen ben. Private en publieke partners werken er samen aan het recht op vakantie voor iedereen. En dat motiveert mij enorm’, zegt ze.

Bij Vakantieparticipatie wordt ze wel eens de ‘aanbodmadam’ genoemd. Samen met collega Ingrid bouwt Geneviève aan groot en aantrekkelijk vakantie-aanbod voor mensen met een bescheiden inkomen. Elk nieuw hotel of groepsverblijf dat in zijn deuren opent voor mensen in armoede, elke Bed & Breakfast of camping betekent een extra vakantiekans voor mensen in armoede. De vraag is groot en blijft groeien. In 2012 boekten haast 106.000 mensen een uitstap of vakantie. Het aanbod kan de vraag maar amper volgen.

Het toeristisch aanbod voor mensen met een beperkt inkomen is gebaseerd op de goodwill van ondernemers die ook iets willen bijdragen aan de samenleving. Toeristische aanbieders van verblijf en attracties bieden een flinke korting voor mensen die zonder die prijsverlaging niet met vakantie kunnen. ‘Het is een zeer concrete manier om maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een hot thema, en aansluiten bij vakantieparticipatie een concrete stap om dat waar te maken,’ zegt Geneviève.

Al is het geen evidente stap. Het Steunpunt Vakantieparticipatie vraagt dat toeristische aanbieders minstens 30% korting geven aan vakantiegangers die via het Steunpunt boeken. ‘De ondernemers dragen die korting volledig zelf. Dat is een behoorlijk groot engagement. Al is de economische return op zich ook interessant’, zegt Geneviève. (zie kader)

Daarom doen toeristische ondernemers mee met Vakantieparticipatie

Het levert een sympathiek en positief imago op, en dat speelt in gevoeligheden bij eigentijdse bewuste consumenten.

Het is een concrete manier om vorm te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Aanbieders van verblijfsaccomodatie kunnen er hun toeristisch seizoen mee spreiden, en Vakantieparticipatie helpt bij de matching van vakantiegangers in periodes die nog een boost kunnen gebruiken.

Toeristische ondernemers boren een doelgroep aan die ze anders nooit zouden bereiken. Dat geldt in het bijzonder voor bestemmingen van daguitstappen en attracties.

Verblijven en attracties krijgen kosteloze directe promotie in de plaats. Op de website en in een gids die jaarlijks 6000 mensen rechtstreeks en meer dan 100.000 mensen onrechtstreeks bereikt.

De goodwill bij talloze professionals in de sociale sector is niet in cijfers uit te drukken. Een niet te onderschatten vorm vanindirecte promotie, want die mensen gaan ook met vakantie en zijn vaak gevoelig voor geëngageerd ondernemerschap.

Geneviève reist het land af om doel en werking van het Steunpunt Vakantieparticipatie bekend te maken in de toeristische sector. Onlangs was ze nog te gast bij een ontmoeting van ondernemers van toeristische attracties. Na de sessie meldden verschillende aanbieders zich spontaan om mee in het aanbod van Vakantieparticipatie te stappen. Geneviève:

‘Eens ze begrijpen hoe ons systeem werkt, valt er al een eerste drempel weg. Ondernemers krijgen een waterdichte garantie: hun inspanningen komen strikt terecht bij mensen die de kortingen het meest nodig hebben. Verschillende grote namen, zoals de Zoo, doen mee. Ook dat geeft vertrouwen.’

Aarzeling om mee te werken is meestal terug te brengen tot een vertekend beeld van mensen in armoede. Vooroordelen zitten nogal eens in de weg.

‘Ik probeer het beeld van armoede open te trekken. Ik wil dat ondernemers zich kunnen voorstellen dat vele van de situaties van onze doelgroep zich ook in hun eigen leven kunnen voordoen. Iedereen kan pech hebben, ziek worden. Iedereen kent wel kwetsbare mensen in hun omgeving.’

Geneviève bouwt aan een netwerk van geëngageerde ondernemers en ambassadeurs. ‘We moeten het vooral hebben van mond-aan-mond-reclame. Ik wil dat het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen nog meer bekend raakt. Bij elke toeristische dienst, in elke Vlaamse regio. Als toeristische professionals in de regio’s enthousiast worden over sociaal toerisme, kan ons aanbod snel groeien. Mensen die achter ons werk staan en hun netwerk enthousiasmeren, dat hebben we nodig. Daar ligt mijn prioriteit voor het komende jaar.’

Geneviève Delefortrie

In gesprek met

Geneviève Delefortrie werkt bij Steunpunt Vakantieparticipatie. Zij focust zich op het aantrekken en ondersteunen van toeristische ondernemers die zich willen engageren om vakantie voor mensen in armoede bereikbaar te maken. ‘De aanbodmadam’ noemen ze haar in het team.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 21 mei 2013 in de categorie Mvo.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |