Overslaan en naar de inhoud gaan

Om alles te behouden moet je alles veranderen

In gesprek met Peter Mornie | 12 mei 2021

Zon, zee en samen genieten. Voor honderden klassen en jeugdgroepen is vakantiedomein Hoge Duin in Oostduinkerke daarvoor de uitvalsbasis. Ze beleven vakantie en laten het domein bruisen van leven. Bijna elk jaar.
Dit jaar was stiller en moeilijker voor veel medewerkers. Dit jaar kwamen er toch veel meer individuele gasten en gezinnen. Dit jaar werden nieuwe kansen en wegen zichtbaar.
Peter Mornie, sitemanager van Hoge Duin, vertelt hoe het gaat, wat er nu stilstaat en vooral beweegt op het vakantiedomein.

Bruisen en ruisen

‘Met mij gaat het goed, met de Hoge Duin is het momenteel niet evident.
Vandaag zijn vier van onze 48 kamers bezet.
In het komende hemelvaartweekend zijn we volgeboekt. Super!
We spelen constant creatief in op de maatregelen van het moment én op kansen.
Van medewerkers vraagt het veel, een voortdurende flexibiliteit.
Ik vergelijk het vaak met een oorlog: niets is meer hetzelfde.

“Iedereen is hier gewoon gast. Gast onder de gasten.”

Peter Mornie

Een vakantiedomein moet bruisen van leven. Van kinderen. Dat missen we nu.
Waar anders de gezellige drukte wel eens te veel kan worden, kan de stilte nu drukken.
Ondertussen bereiken we veel meer individuele gasten.
Ze genieten van zee en zon, van vakantie, van rustig een boek lezen op de binnenkoer.’ 

Voor elke gast een warm onthaal en goede service

‘Een warm onthaal, gastvrijheid en een goede service, daar gaat het om.
Wie onze gasten, wat de omstandigheden ook zijn.
Een persoonlijke babbel kan ook mét mondmasker en op afstand.
Al leidt het wegvallen van de non-verbale communicatie soms tot misverstanden.
Een glaasje wijn drinken op de binnenkoer kan ook als terras en bar gesloten zijn.
Tijdens de rustige weken is de sfeer anders, minder levendig.
We blijven inzetten op het welkomstgevoel, gezellige inrichting en persoonlijke aanpak.
Mensen waarderen dat! Tegelijk voelen ze zich hier veilig. Omdat we daar zo zorgzaam mee omgaan.

“We hebben ontzettend veel reserveringen. Dus als alles kan doorgaan, komt er een volle bruisende tijd aan. Als.”

Toegankelijk toerisme is ook onze missie.
We zijn waakzaam voor signalen en noden, en zoeken mee naar een oplossing.
We willen financiële en andere drempels wegwerken. Voor individuele gasten en groepen.
In se weten enkel collega’s van de administratie wie korting krijgt. Dat willen we zo houden.
Iedereen is hier gewoon gast. Gast onder de gasten.

Als er weinig gasten zijn, is het vanzelfsprekend om een jarige een attentie te geven. 
Ook met 200 gasten doen we dat. Technische middelen helpen ons er dan aan herinneren.’

Op maat van de jeugd

‘Voor de zeeklassen en zomerkampen groeit de hoop.
Vanaf juni zouden de zeeklassen terug kunnen doorgaan.
Toch voor de Vlaamse scholen. Voor de Brusselse en Waalse is het nog onzeker.
We krijgen veel vragen van directeurs en leerkrachten.
We kunnen hen geruststellen over de veiligheid. We hebben de ervaring van voorbije zomer.
Twee weken op voorhand kunnen we hen draaiboeken bezorgen, op basis van wat CJT uitwerkt.
Eerder heeft geen zin, omdat maatregelen zo snel veranderen.

“Ook bij de medewerkers zijn we alert voor signalen en noden. Gastvrijheid blijven we enkel waarmaken als we goed zorgen voor elkaar.”

Ons vakantiedomein is erkend als jeugdverblijf type 3.
Op maat van de jeugd, dat merk je meteen aan onze inrichting:
speeltuigen voor de allerkleinste, een terras als voetbalplein, speeltuigen in de duinen.
In de duinen komt er weer een chillruimte met hangmatten en slingers.

We hebben ontzettend veel reserveringen.
Dus als alles kan doorgaan, komt er een volle bruisende tijd aan. Als.’

Gastvrijheid en zorgen voor elkaar

‘Het werk dat er is proberen we zo evenredig mogelijk te verdelen.
De achttien medewerkers staan vaak op technische werkloosheid.
Alle medewerkers zijn flexibel. Ik denk dat dat typisch is voor de horeca.
Iemand van het onthaal poetst ook. Morgen ga ik het ontbijt doen.

“Omdat ik op veel plekken insprong, zag ik ineens beter wat er goed en niet goed zat.”

Sommige medewerkers zijn blij met de extra vrije dagen.
Andere mensen zitten financieel heel krap.  
De lonen zijn in onze sector sowieso niet hoog. Daar schrik ik toch van.
Ook bij de medewerkers zijn we alert voor signalen en noden.
We zoeken mee naar concrete oplossingen.
Vanuit de organisatie kwam er een eenmalige premie.
Gastvrijheid blijven we enkel waarmaken als we goed zorgen voor elkaar.’

Een tijd om alles eens te herbekijken

‘Als er zoiets ingrijpends gebeurt, ga ik eerst de schade beperken, dan overschouwen en zien:
wat kunnen we gebruiken en er iets positiefs van maken? Dat is mijn manier van leidinggeven.
Ik ben hier ook vrij nieuw. Ik startte in augustus 2019 als sitemanager.
Bij het wegvallen van de gasten, kwam er ruimte om alles eens te herbekijken.
Medewerkers laten ook andere kanten en kwaliteiten zien.
Een zaalmedewerker blijkt heel creatief te zijn in de keuken, bij het verwerken van restjes.
Er kwam ook tijd om praktische en technische zaken te verhelpen.
Omdat ik op veel plekken insprong, zag ik ineens beter wat er goed en niet goed zat.
Dat zijn opportuniteiten.

“We bereikten veel meer individuele klanten, en dat willen we blijven doen.”

De pomp van onze regenwaterput werd hersteld. Zo winnen we 4000 liter water per jaar.
Alle ramen kregen een checkup en tochtstrips. Er komen laadpalen voor elektrische wagens.
Duurzame investeringen die niet vanzelfsprekend zijn in deze tijd. Maar ze zullen renderen.
Net als de nieuwe hotelsoftware van NZ-vakanties.
Ons vakantiedomein sloot het voorbije jaar af met grote verliezen.
De groep NZ-vakanties waar we deel van zijn, bleef uit de rode cijfers. Dat is ons geluk.
Zo hoeven de medewerkers niet te vrezen voor hun job.’

Veranderen om goede hospitality blijvend waar te maken

‘We willen de beleving van de klant nu verbeteren.
We bereikten veel meer individuele klanten, en dat willen we blijven doen.
Ze hebben andere wensen en verwachtingen dan de jeugdgroepen.
Hoe krijgen we daar meer zicht op? Hoe gaan we daar op inspelen?
Met ons aanbod, met de keuken, met de organisatie.
Ik denk bijvoorbeeld aan menu’s en bepaalde diëten.
We starten enkele verandertrajecten.
Nieuwe uitdagingen houden je scherp en geven kansen om te groeien.
Om alles te behouden, moet je alles veranderen.
Dat schreef de Italiaanse schrijver Guiseppe Tomasi di Lampedusa. Ik geloof daar sterk in.
Om een goede hospitality waar te blijven maken, moeten we samen evolueren.

We zijn klaar om onze deuren weer wijder te openen. Om opnieuw samen routine te vinden.
Nieuwe routines en routines die nog vaak zullen veranderen. Want de flexibiliteit zal nodig blijven. 
We vertrekken terug, samen voorzichtig in dezelfde richting.
Communicatie is hier heel belangrijk bij. Elkaar geruststellen en ondersteunen.
Uitleggen waarom we dingen doen, concrete afspraken maken, positief evalueren.
Zodat we weer kunnen schitteren in waar we goed in zijn:
mensen warm ontvangen en hen te laten genieten van de rust en de zee.
Zodat de Hoge Duin weer kan bruisen, bruisen van jeugdig enthousiasme.’
 

Peter Mornie

In gesprek met

Peter Mornie is sitemanager van vakantiedomein Hoge Duin, sinds augustus 2019. Voordien werkte hij als hoofdverpleger in een acuut ziekenhuis en was directeur van een woonzorgcentrum. De rode draad in zijn werk is een sterk geëngageerde sociale insteek. Hij ziet mensen graag, luistert naar hen, houdt van de ja-cultuur: samen voor oplossingen en nieuwe uitdagingen gaan. Zelf is hij een bosmens en op vakantie trekken bossen, paarden, koeien en stilte hem aan.

Vakantiedomein Hoge Duin in Oostduinkerke is een partner van Iedereen Verdient Vakantie, erkend als jeugdverblijf type C en ontvangt zowel individuele gasten, families als groepen (jeugdkampen, zeeklassen, …). Er is ook een bivakhuis voor groepen op het domein. Hoge Duin is één van de vakantiedomeinen van NZ-vakanties van het Neutrale Ziekenfonds.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 12 mei 2021 in de categorie Kinderen.

Els Hillaert

Neergepend door

Els Hillaert leeft op van inspirerende verhalen horen en delen, invoelend luisteren, woorden die de kern raken, zorgzaam samenwerken en meewerken aan diepgaande verandering. Sinds maart 2020 is ze verhalenwever bij Iedereen Verdient Vakantie en ook als freelancer schrijft ze graag heldere en bezielde tekst en verhalen voor waarde.n.volle initiatieven.

Copyright © 2021 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |