Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiliteit

Nieuwe knooppunten in het vakantie- en vrijetijdsweb

In gesprek met Lien De Bruycker | 7 augustus 2020

Fiets- en wandelknooppunten zijn talrijk in het Meetjesland, en zowat overal in Vlaanderen*.
Het zijn punten waar verschillende mooie en veilige wegen samenkomen. De punten krijgen een nummer. Onderweg vind je wegwijzers naar die punten. Zo krijg je een netwerk vol paden, wegen en knooppunten waar ze samenkomen. Zo kan je je eigen fiets- en wandelroute maken en op ontdekking gaan. Werk maken van vakantie- en vrijetijdsmogelijkheden voor àlle mensen - in het bijzonder voor mensen die financiële en andere drempels ervaren - lijkt op het weven van een knooppuntennetwerk, als een web. Zo ervaart Lien De Bruycker het. Lien is verantwoordelijk voor Rap Op Stapkantoor in Eeklo. Ze werkt rond vrijetijd en sport bij Wijkcentrum De Kring en sportclub Boezjeern.

Geduldig verbinden, stap voor stap, en met een grote portie creativiteit.
Kloven dichten, drempels wegwerken, begrip creëren, samen stappen zetten.
Mensen, aanbod, mogelijkheden, sterktes, kennis en verlangens samenbrengen op knooppunten.
Vaste, eenmalige en groeiende knooppunten weven.
En wegwijzers blijven plaatsen, en wegwijzer zijn.

“Vakantie en vrijetijdsactiviteiten bieden ook gewoon heel veel plezier en leerkansen. Aan dat recht op een beetje plezier voor iedereen, draag ik graag bij.”

Lien

Ontoegankelijke en nieuwe knooppunten

Tijdens deze bijzondere zomer 2020 zijn mooie, al stevige, knooppunten ineens ontoegankelijk.
Zo kunnen de laagdrempelige daguitstappen van De Kring voor gezinnen en volwassenen niet doorgaan. Vaak de enige uitstap die mensen maken. Zo valt de buitenland-vakantiedroom van vele jongeren in het water, omdat aanbieders zoals Kazou deze kampen moesten annuleren.

Lien ziet net nu ook nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan.
Nieuwe knooppunten.
En dromen over nieuwe knooppunten.
Dat is mooi om zien en doet deugd.
Ik praat met haar over enkele van die nieuwe knooppunten rond vakantie en vrije tijd.

Deelnemers op een hindernissenparcours
 

Knooppunt 35: Vakantiekansen bij de sociale kruidenier

Lien: ‘Meer dan andere jaren leeft het thema ‘vakantie’ in onze sociale kruidenier**. Mensen moeten nu langer aanschuiven. De collega’s gebruiken die tijd om te praten over vakantiemogelijkheden. Door de extra steunmaatregelen van de Vlaamse overheid is het aanbod van daguitstappen en verblijven via Iedereen Verdient Vakantie een aanzienlijk stuk goedkoper dan anders. Met een korting van 65% wordt het financieel haalbaar voor klanten van onze sociale kruidenier. Zij leven met een zeer beperkt budget en bevinden zich vaak in de meest kwetsbare situaties. Voor hen was het aanbod de voorbije jaren vaak nog te duur. Samen met hen bekijken we concrete voorbeelden op vraag van hun wensen. Die staan bij ouders toch vooral in teken van hun kinderen: een zwembad, een speeltuin, de zee, Plopsaland. Zo zijn er mensen die nu wel op uitstap gaan.’
 
Soms zijn mensen nog te bang voor het coronavirus, soms zijn andere drempels nog te hoog, stelt Lien vast. ‘Ook daarom hoop ik dat die grotere korting een blijver is, zeker voor deze doelgroep en zeker voor daguitstappen. Als het financieel haalbaar wordt voor hen, kunnen wij samen met kleine stapjes, de andere drempels overwinnen. Dan kunnen we vakantie mogelijk maken.’

“Hierdoor krijgt het gezin de financiële ruimte om tijdens hun verblijf ook een uitstap te maken. Daar waren ze ontzettend blij mee.”

Die steunmaatregel is ook heel welkom voor mensen die al een vakantie planden, vertelt Lien. Een vrouw die voor haar gezin al een verblijf in Centerparcs boekte, hoefde opeens minder te betalen. ‘Hierdoor krijgt het gezin de financiële ruimte om tijdens hun verblijf ook een uitstap te maken. Daar waren ze ontzettend blij mee.’

Knooppunt 12: Met trein op uitstappen naar steden

Lien: ‘We willen de komende maanden uitstappen naar steden organiseren, met de trein. Telkens met een kleine groep deelnemers. Dat iedere burger vanaf september zes maanden op rij twee gratis ritten krijgt, is hierbij een kans. We zullen de mensen ondersteuning bieden om de ritten aan te vragen. Onze mensen kiezen zelden voor een uitstap naar een stad, terwijl steden zoveel moois en verrassends te bieden hebben. Ik kijk er naar uit om samen met hen bijvoorbeeld eerder de Matongéwijk dan het Atomium te gaan ontdekken.’

Groepsfoto De Kring
 

Lien vertelt dat de trein nemen voor veel mensen een grote drempel is. Zo was er vorig jaar een vrouw die op uitstap wou naar de zoo, maar de trein nemen was een te grote stap voor haar. Ze wist niet hoe ze de treindeur moest openen. Lien: ‘Door de gezamenlijke ervaring wordt de trein nemen in de toekomst makkelijker. Het zou zo mooi zijn dat we dat samen kunnen bereiken. Door de extra projectsubsidie van Iedereen Verdient Vakantie, kunnen we dit project uitvoeren.’ 

Knooppunt 21: Groepsreis voor alleenstaanden

Lien: ‘We dienden een project in om groepsreizen voor alleenstaanden te kunnen organiseren. Want we merken hier een grote nood. Alleenstaanden gaan zelden op vakantie. Zich goed voelen in gezelschap is heel belangrijk op vakantie, en de stap naar bestaande reizen is vaak te groot. Ze willen de mensen kennen met wie ze op reis gaan. Mensen met bepaalde kwetsbaarheden hebben ook oplossingen op maat nodig, hebben het nodig dat wij hen kennen. Daarom willen we zelf een laagdrempelige groepsreis organiseren in 2021, samen met Pirlewiet en De Zuidpoort in Gent.’

“Het zou mooi zijn als mensen nadien zelf nieuwe routes uitstippelen en op ontdekking gaan. We hopen hen zo ook meer handvaten te geven voor een mogelijke nieuwe lockdown. En wie weet, ontstaan er aan de fysieke knooppunten ook nieuwe ontmoetingen.

Knooppunt 9900: De fiets- en wandelknooppunten in de praktijk

Met Sportclub Boezjeern bieden Lien en collega’s deze zomer tal van laagdrempelige sportactiviteiten voor volwassenen, die ze coronaproof maakten. Lien: ‘Samen met sociale diensten en andere Rap Op Stapkantoren in het Meetjesland gaan we deze zomer vorming geven over de wandel- en fietsknooppunten. Mensen met een Uitpas kunnen een knooppuntenkaart goedkoop verkrijgen. We willen mensen tonen en laten ervaren hoe het systeem, de kaart en de app werken, en samen op tocht gaan. Het zou mooi zijn als mensen nadien zelf nieuwe routes uitstippelen en op ontdekking gaan. We hopen hen zo ook meer handvaten te geven voor een mogelijke nieuwe lockdown. En wie weet, ontstaan er aan de fysieke knooppunten ook nieuwe ontmoetingen.’


* Een overzicht van het netwerk van fietsknooppunten vind je hier, één van wandelknooppunten hier. Het knooppunten-concept is uitgevonden door een Limburgse mijningenieur. Knooppunten zorgden er eerst voor dat mijnwerkers ondergronds hun weg vonden. In 1995 werd het principe ook bovengronds toegepast in Limburg en was het eerste fietsnetwerk geboren. Bron: www.wandelknooppunt.be

** De sociale kruidenier is een winkel waar je na doorverwijzing goedkoper kan komen winkelen. Er is een basisaanbod aan voeding, drank en hygiëneproducten te vinden.

 

Foto’s: Boezjeern
Biofoto Lien De Bruycker

In gesprek met

Lien De Bruycker is verantwoordelijk voor het Rap Op Stapkantoor in Eeklo en werkt bij Wijkcentrum De Kring rond vrijetijd en bij Sportclub Boezjeern in Eeklo. Zelf trekt ze deze zomer met haar gezin een week naar Frankrijk. Voor Lien is vakantie: ontspannen, ontdekken, de batterijen opladen en even opgeslorpt worden door een andere wereld. Dagelijks merkt ze hoe moeilijk mensen het soms hebben om gewoon te overleven, en hoeveel problemen er op hen af komen. Lien vindt dat ook zij er even tussenuit moeten kunnen, en wat tijd krijgen om gewoon te ontspannen en tot rust te komen. Ze ervaart elke keer dat vrijetijdsactiviteiten ook gewoon heel veel plezier en leerkansen bieden. Aan dat recht op een beetje plezier voor iedereen draagt ze graag bij.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 7 augustus 2020 in de categorie Mobiliteit.

Els Hillaert

Neergepend door

Els Hillaert leeft op van inspirerende verhalen horen en delen, invoelend luisteren, woorden die de kern raken, zorgzaam samenwerken en meewerken aan diepgaande verandering. Sinds maart 2020 is ze verhalenwever bij Iedereen Verdient Vakantie en ook als freelancer schrijft ze graag heldere en bezielde tekst en verhalen voor waarde.n.volle initiatieven.

De Lijn nodigt je uit: 'laat ons samen drempels wegwerken.'

In gesprek met Els Silverans | 26 februari 2016

Elk initiatief dat drempels tot het openbaar vervoer wegneemt is meer dan welkom, zegt specialiste Corporate Communicatie bij De Lijn Els Silverans. En ja, natuurlijk mogen er initiatieven komen van mensen in armoede en hun organisaties. ‘Want zij kennen de behoeften beter dan wie ook. Wij kunnen daar onze kennis over reizen met de bus naast zetten.’ In die geest verloopt ook de samenwerking tussen De Lijn en Vakantieparticipatie. Die bestaat vandaag uit een budget van 50.000 euro aan Lijnkaarten en de ontwikkeling van een brochure voor de Rap op Stap kantoren. Een volgende stap kan een project voor OV-buddy’s worden.

Voor mensen in armoede die regelmatig de bus nemen, is er een jaarabonnement aan reductietarief van 41 euro (vervoersgarantie) of 51 euro (verhoogde tegemoetkoming). Wie geen abonnement heeft en een vakantie boekt via Vakantieparticipatie of Rap op Stap kan daarvoor een Lijnkaart ontvangen. De vervoermaatschappij stelt voor 50.000 euro Lijnkaarten ter beschikking van het netwerk.

Naast het wegwerken van financiële drempels, werkt De Lijn aan initiatieven die gebruiksdrempels verlagen. Er wordt flink ingezet op technologische oplossingen, zoals de smartphone-app van De Lijn. ‘Maar we mogen er niet vanuit gaan dat iedereen een smartphone heeft of kan gebruiken’, zegt Els.

Nieuwe brochure in samenwerking met Rap op Stap

Daarom komt er binnenkort een reisbrochure uit die mensen op een eenvoudige en overzichtelijke manier meeneemt in het gebruik van de bus. De Rap op Stap reisadviseurs adviseerden Els bij het concept van de reisbrochure. ‘De taal die we bij De Lijn gebruiken is niet altijd eenvoudig. Woorden als ‘registreren’, en je ticket ‘valideren’ spreken niet voor iedereen voor zich. In de nieuwe brochure zullen we heel helder tonen hoe het werkt: waar je tickets koopt, hoe je die op de bus en de tram moet gebruiken, hoe je de dienstregelingen moet lezen.’ De  nieuwe brochure ligt vanaf het voorjaar in alle Rap op Stap kantoren.

"Mensen in armoede weten beter dan wie ook wat helpt om drempels te verlagen. Wij willen onze kennis daar naast zetten en samen oplossingen uitwerken." - Els Silverans

Volgende stap: OV-buddy’s

Els Silverans wil nog een stap verder gaan en denkt aan een project met OV-buddy’s. Openbaar Vervoer-buddy’s helpen mensen die de bus willen gebruiken maar niet goed weten hoe het allemaal werkt. Buddy’s kunnen dan mee op pad en mensen al doende op weg helpen. ‘In Nederland bestaat zo’n systeem, en Trein Tram Bus Vlaanderen heeft een project lopen voor mensen met een beperking. Mensen in armoede vallen op dat vlak nog uit de boot. Tijdsgebrek heeft me parten gespeeld om erop door te pakken’ zegt Els.

Partners gezocht

Het zou helpen als enkele mensen of verenigingen willen meewerken om dat project op het spoor te krijgen. ‘Met veel plezier wil ik daarover samenzitten met organisaties als Vakantieparticipatie, het Netwerk tegen Armoede of met lokale verenigingen die een project willen uitproberen’, zegt Els. De Lijn wil buddy’s opleiden en met informatie ondersteunen. Initiatieven als de vervoerswegwijzer in Heist-op-den-Berg zijn een flinke stap in de goede richting, vindt Els. ‘En als die initiatiefnemers nog meer samenwerking met ons kunnen gebruiken, wil ik daar zeker over praten.’

fotografie: Robert Boons

 

Els Silverans

In gesprek met

Els Silverans is specialiste Corporate Communicatie bij De Lijn. Samen met vakantieparticipatie verlaagt Els drempels tot het openbaar vervoer. Ze is regelmatige gast in het netwerk, op het Forum en in samenkomsten van de Rap op Stap kantoren. Die ontmoetingen inspireren haar en houden haar met de voeten op de grond, zegt ze.

‘Mensen vertellen dan ook over hun frustraties over veranderende uurregelingen en afgeschafte lijnen. Wij vinden het bijvoorbeeld ook heel jammer dat mensen hun zondagse bus zien verloren gaan. Dat is heel pijnlijk als je geen ander vervoer hebt. Ik probeer die dingen intern door te geven, maar het is ook  gewoon zo dat er niet altijd oplossingen zijn. We gaan door magere jaren, en zoeken naar oplossingen die zo weinig mogelijk mensen te treffen. Al heeft iemand die rechtstreeks nadelen ondervindt daar niet altijd een boodschap aan.’

Informatie

·       Over de abonnementen vervoersgarantie en verhoogde tegemoetkoming
·       Plan je route met de bus
·       Het OV-buddy project van Trein Tram Bus Vlaanderen

Dit verhaal werd gepubliceerd op 26 februari 2016 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Steunpunt wil mobiliteit vakantiegangers verbeteren

In gesprek met Geneviève Delefortrie | 3 april 2013

Niet op vakantie, omdat het moeilijk is om op je bestemming te geraken? Daar moet verandering in komen. ‘We willen meer weten over hoe mobiliteit beter kan in het netwerk Vakantieparticipatie en leren uit de ervaringen die er nu al zijn.’ Dat zeggen Mia Lammens, coördinator van de  werkgroep Mobiliteit in Toerisme Vlaanderen en Geneviève Delefortrie, medewerkster bij het Steunpunt Vakantieparticipatie.

Met grote organisaties rond de tafel

Mia overlegt in de werkgroep met partners zoals De Lijn, de Fietsersbond en de NMBS. ‘Het is niet makkelijk om iedereen rond de tafel te krijgen. Daarom ben ik steeds op zoek naar boeiende thema’s en invalshoeken,’ vertelt ze. ‘En ja, dat sociale aspect, daar staan we nog te weinig bij stil,’ geeft ze toe. Om met dit thema aan de slag te kunnen in de werkgroep heeft ze vooral meer informatie nodig. Mia’s collega Geneviève gaat daar graag op in en wil samenkomen om informatie uit te wisselen.

Op zoek naar de match

Geneviève werkt sinds 2011 bij het Steunpunt en is expert in het verbinden van ondernemerschap en sociaal engagement. Dat moet ook wel, want zij is het aanspreekpunt voor de vakantie-aanbieders. ‘Aanbieders zijn ondernemers. Ondernemerschap combineren met engagement kan: dat is een bewuste keuze van veel gelukkige aanbieders,’ vertelt Geneviève. ‘Dat geldt ook voor mobiliteit. Onlangs sprak ik met mensen van een autocarfederatie over een mogelijk partnership met het Steunpunt. Die mensen willen graag meewerken aan betaalbare vervoersoplossingen, maar hun benzine moeten ze ook nog kunnen betalen natuurlijk.’ Een oplossing vinden die voor beide partijen voordelig is, daar is het Geneviève om te doen. ‘Als het matcht, is dat fantastisch.’

Geneviève Delefortrie

In gesprek met

Geneviève Delefortrie werkt bij Steunpunt Vakantieparticipatie. Zij focust zich op het aantrekken en ondersteunen van toeristische ondernemers die zich willen engageren om vakantie voor mensen in armoede bereikbaar te maken. ‘De aanbodmadam’ noemen ze haar in het team.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 3 april 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Mobiliteit is basisrecht

In gesprek met Els Van den broeck | 22 april 2013

Vijf op tien mensen in armoede ervaart mobiliteit als drempel in hun vrijetijdsbesteding. 70% van hen geeft aan omwille van beperkte mobiliteit niet op of aan werk te geraken (*). ‘Nochtans is basismobiliteit een recht,’ zegt Els Van den broeck van Mobiel 21 vzw, beweging voor duurzame mobiliteit. Deze week bezoekt Els het Steunpunt Vakantieparticipatie om kennis te maken en samenwerking te onderzoeken. ‘Vlaanderen is te klein om allemaal op een eiland te werken, we moeten samen naar oplossingen zoeken,’ vindt Els.

Complex verhaal vraagt om samenwerking            

Vervoersarmoede loopt als een rode draad door het leven van mensen in armoede en duwt hen nog meer naar de rand van onze samenleving. ‘Met het project Mobikansen willen we Vlaanderen  bewustmaken van de problematiek en vooral tonen dat er best wel wat oplossingen bestaan.’

Els werkt samen met het Netwerk tegen Armoede aan vijf lokale pilootprojecten rond armoede en mobiliteit. Ze hoopt dat de resultaten van die projecten ook andere organisaties en bedrijven kunnen inspireren om zich te engageren voor het recht op mobiliteit.

Organisaties of bedrijven die iets in gang willen zetten, kunnen op de website Iedereen Mobiel hun engagement kenbaar maken, ideeën en mogelijke partners vinden. Op Meermobiel.be is informatie bijeengebracht voor mensen die zich omwille van een beperking moeilijk kunnen verplaatsen. Die site is een initiatief van Enter vzw, het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid.

Inzetten op de fiets

Eén van de pilootprojecten van Mobikansen focust op enkele succesvolle fietsinitiatieven in Deurne. ‘Er gebeurt al een heleboel rond fietsen, maar we kunnen nog meer mensen op de fiets krijgen,’ zegt Els. In Antwerpen en Leuven is er een fietsschool voor volwassenen, want niet iedereen leert als kind fietsen. Ook openen er steeds meer sociale fietsateliers overal in het land. ‘Natuurlijk is fietsen niet voor iedereen haalbaar en moet er ook aan betaalbaar openbaar vervoer worden gewerkt,’ zegt Els. Toch is ze ervan overtuigd dat er veel potentieel in de fiets(er) schuilt.

Vakantie, aanleiding om mobieler te worden

Mobiliteit en vakantie dan. Els ziet opportuniteiten. Vakantie betekent uitrusten, maar ook bijleren en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. ‘Daar moeten we op inzetten,’ zegt Els. Door een vakantie voor te bereiden, kunnen mensen leren hoe ze op stap gaan, hun route plannen, tarieven opzoeken. Als dat lukt, geeft dat mensen moed en vertrouwen om vervoersarmoede te overwinnen.

In gesprek met

Els Van den broeck van Mobiel 21 vzw, beweging voor duurzame mobiliteit.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 22 april 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Iedereen mobiel!

In gesprek met Paul Michielsen | 21 mei 2013

Mobiliteit geeft kopzorgen bij vakantieplanners en vakantiegangers in armoede. Want mensen worden maar mobiel als ze kansen krijgen en vaardigheden opdoen. Paul Michielsen van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) pakt verkeersarmoede aan via vorming, netwerking en sensibilisering. Een van de jongste initiatieven is www.iedereen-mobiel.be. Op die website kunnen organisaties hun ideeën en engagementen voor een betere basismobiliteit kenbaar maken aan elkaar en aan de buitenwereld.

STOP-woord voor slimme mobiliteit

Ergens naartoe? STOP! Eerst nadenken: kan ik Stappen? Trappen? Openbaar vervoer nemen? Of is Privé-vervoer nodig? In die volgorde. ‘Heel wat mensen hebben die keuze niet,’ zegt Paul. ‘Omdat ze de mogelijkheden niet hebben, of niet weten hoe ze eraan moeten beginnen.’ Mobi-kansen en mobi-vaardigheden: vakantiegangers hebben ze allebei nodig.

‘Heel wat mensen hebben die keuze niet.’

Iedereen mobiel

Mobiliteit is een basisrecht, en ook een knelpunt waar veel mensen keihard tegenaan lopen. Op vakantie gaan lukt vaak niet, net omwille van vervoerskwesties. Of een magere bereikbaarheid van woon- of vakantieplek maakt vrij kiezen bijna onmogelijk. Vakantiegangers, sociale organisaties en toeristische aanbieders zoeken voortdurend naar oplossingen.

Op www.iedereen-mobiel.be vinden oplossingen elkaar. Organisaties die zich engageren voor het recht op mobiliteit kunnen er hun initiatief melden en gelijkgestemden vinden. ‘Het is de bedoeling om alle basisinitiatieven rond mobiliteit samen te brengen op dit platform. Zodat mensen het warm water niet altijd opnieuw moeten uitvinden maar op elkaars ideeën en ervaringen verder kunnen bouwen’, legt Paul uit.

Voorbeelden van engagement?

Bon Brussel wil fietslessen voor beginners organiseren, in samenwerking met Pro Velo.
De Federatie Centra voor Basiseducatie bieden een een opleiding mobiliteit voor hun cursisten.
Samenlevingsopbouw Geel organiseert fietslessen voor vrouwen waarna deelnemers hun oefenfiets zelf kunnen kopen.
Welzijnsraad Ieper pleit voor het behoud van de belbus en geeft een folder uit voor minder mobiele burgers.

Toegegeven, er is nog werk aan de winkel. ‘We zouden willen dat veel meer organisaties zich melden. Meer organisaties die de mobiliteit van hun doelgroepen willen versterken en de moeite willen doen dat aan elkaar te laten weten,’ vindt Paul. Hoe meer initiatieven zichtbaar worden, hoe groter trouwens de impact op het Vlaamse beleid kan zijn.

‘We zouden willen dat veel meer organisaties zich melden. Meer organisaties die de mobiliteit van hun doelgroepen willen versterken en de moeite willen doen dat aan elkaar te laten weten’

‘t Moet niet wereldschokkend zijn

Een initiatief nemen om mensen wegwijs te maken op de website van De Lijn, of de mogelijkheden van betaalbare B-dagtrips ontdekken: het kan al een wereld van verschil maken. ‘Er zijn al zoveel tools voorhanden. Het is kwestie van ze toegankelijk te maken, en verbindingen te leggen met mensen die ze het meeste nodig hebben’, zegt Paul.

Organisaties uit het netwerk Vakantieparticipatie die iets willen doen, kunnen trouwens bij Paul en zijn collega’s terecht voor advies, ondersteuning en vorming. Mobiliteit? Je zult het maar geleerd hebben!

In gesprek met

Paul Michielsen van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) pakt verkeersarmoede aan via vorming, netwerking en sensibilisering. Een van de jongste initiatieven is www.iedereen-mobiel.be.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 21 mei 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Voordelig en duurzaam op stadsbezoek? Blue-bike is je partner-in-crime!

In gesprek met Deborah Anné | 18 oktober 2013

Wie per trein naar zijn of haar stad van bestemming reist, kan eenvoudig en tegen een democratische prijs in 41 Belgische stations een Blue-bike fiets huren. In de loop van het jaar komt daar nog een twintigtal stations bij. En er is nog meer goed nieuws voor mensen uit kansengroepen, want Blue-bike onderzoekt momenteel volop de mogelijkheid van verlaagde tarieven voor mensen met een Omnio-statuut. Via een derdebetalersregeling in samenwerking met lokale besturen en de Vlaamse Overheid, zijn de fietsen in een aantal gemeenten zelfs al gratis.

Fietsen in 41 Belgische steden

Een degelijke fiets die altijd in orde staat en waar je alleen omkijken en een minimum aan kosten aan hebt wanneer je er effectief mee rijdt: voor veel fietsers klinkt het ongetwijfeld als muziek in de oren. Blue-bike biedt zo’n service aan, ondertussen al in 41 Belgische steden, en in de loop van het jaar komen daar nog een twintigtal bij. ‘We bieden een eenvoudige fietshuurdienst voor al wie met de trein naar een andere stad reist en zich daar goedkoop en duurzaam wil verplaatsen’, zegt Deborah Anné, productmanager bij Blue-bike. ‘Je gebruikt een Blue-bike zo lang als je hem nodig hebt, maakt hem bij tussenstops vast met de voorziene sloten en plaatst hem terug waar je hem ontleend hebt als je de trein terugneemt naar huis.’

 ‘We bieden een eenvoudige fietshuurdienst voor al wie met de trein naar een andere stad reist en zich daar goedkoop en duurzaam wil verplaatsen’

3 euro voor 24 uur

De fietsen worden bewust tegen heel democratische prijzen beschikbaar gesteld. ‘We werken met een abonnementsformule’, zegt Deborah. ‘Lid worden kan als particulier of onderneming voor 10 euro per jaar. Met die lidkaart heb je vervolgens toegang tot alle Blue-bikes in het land. Telkens je een fiets huurt, betaal je bijkomend 3 euro voor een ontleentermijn van 24 uur. Per beurt kan je twee fietsen tegelijk ontlenen, wat handig is als je samen met een vriend, familielid of collega op pad gaat.’

Voor studie, werk en vrije tijd

Dankzij de Nationale Loterij rijden studenten aan een extra voordelig tarief. Zij betalen 3 euro voor een jaarabonnement, inclusief twee gratis ritten. Daarna rijden ze aan het standaardtarief van 3 euro per dag per fiets. ‘Ondernemingen genieten 100% fiscale aftrekbaarheid en kunnen ook vouchers aankopen, die los staan van de abonnementen’, legt Deborah uit. ‘Die zijn extra laagdrempelig en flexibel in gebruik. Via een code per e-mail naar bijvoorbeeld bezoekers van je kantoor, kunnen zij op kosten van je bedrijf een Blue-bike ontlenen.’

Sociale tarieven 

Of Blue-bike ook actief inspanningen levert voor mensen in armoede? ‘Die vraag is nu erg actueel’, zegt Deborah. ‘Onlangs kregen we van iemand de vraag of we korting aanbieden voor mensen met een Omnio-statuut. Momenteel zijn we aan het uitzoeken of en hoe dat mogelijk is. Aangezien we in openbaar vervoer voorzien, vermoed ik dat het wel mogelijk zal zijn om via het RIZIV of de sociale overheid structureel zo’n korting te kunnen aanbieden. We doen in elk geval ons best om dat nu organisatorisch op punt te stellen.’

Bewust laagdrempelig

‘Blue-bike is deels een initiatief van FIETSenWERK vzw, een netwerk rond fiets & mobiliteit binnen de sociale economie. We zijn dus sowieso al een product van de sociale economie’, zegt Deborah. ‘Onze tarieven zijn bewust zeer laag gehouden en dekken alleen onze minimale werkingskosten. Zonder externe tussenkomst kunnen we daar dus structureel niet nog verder onder gaan. Wel doen we actief inspanningen om de Blue-bikes via gemeentelijke en stedelijke besturen lokaal nog goedkoper of zelfs gratis aan te bieden.’

Derdebetalersregeling groeit

‘Gemeentes en steden kunnen een derdebetalersregeling aangaan’, legt Deborah uit. ‘Concreet komt het erop neer dat zij de ritten betalen voor onze leden die er wonen en eventueel ook voor bezoekers aan de stad. In Deinze en Dendermonde is dat al het geval: daar is Blue-bike volledig gratis. We werken er hard aan om die werking verder uit te bouwen naar andere steden en krijgen daarin ook steun van de Vlaamse Overheid. Waar een gemeente of stad 1 euro per rit bekostigt, legt de Vlaamse Overheid er 1 euro bij. De kans is dus reëel dat het ontlenen van een Blue-bike binnenkort op bepaalde locaties nog maar 1 euro per dag zal kosten.’

Goedkoop en duurzaam mobiel in eigen land

Blue-bike leent zich ideaal voor mensen die een uitstap plannen in eigen land. Niets zo fijn als een stad ontdekken per fiets, want je bent lekker mobiel, hebt geen last van files en geniet ondertussen van de buitenlucht. ‘We zijn al snel geneigd om voor een citytrip naar pakweg Barcelona te trekken’, zegt Deborah. ‘Maar er valt ook zoveel moois te ontdekken in Vlaanderen en Wallonië. In samenwerking met ‘Uit in Vlaanderen’ zullen we daarom op onze website voortaan ook toffe activiteiten tippen die vlot met Blue-bike bereikbaar zijn.’

NOPIC

In gesprek met

Deborah is productmanager bij Blue-Bike. Een organisatie die fietsen verhuurd in 41 steden tegen een democratische prijs.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 18 oktober 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Oplossingen bedenken voor mobiliteit van maatschappelijk kwetsbare gezinnen

In gesprek met Cindy Beutels | 23 oktober 2013

Bij Vakantieparticipatie liggen we wakker van het thema mobiliteit. Vervoer van, naar en tijdens vakanties blijkt immers een flinke drempel voor veel mensen in armoede. Dus leggen we ons oor graag te luisteren bij initiatieven die werken. Zoals IN-Zetje, een Berings initiatief rond preventieve gezinsondersteuning. Hun fietsopleiding loopt in samenwerking met Mobiel 21 en kadert in een breder mobiliteitstraject voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Het blijkt een schot in de roos. ‘We ondervinden bij onze doelgroep een duidelijke nood op het vlak van mobiliteit, zegt coördinator Cindy Beutels. ‘Door samen te leren fietsen of het openbaar vervoer te leren nemen, hopen we een aantal drempels te verlagen.’

Mobiliteitsproject

De voorschoolse werking van IN-Zetje wil kinderen en hun ouders op weg helpen naar de kleuterklas. Ook tijdens vakanties en op woensdagnamiddag is er een aanbod voor gezinnen met kinderen van nul tot twaalf jaar. In dat kader neemt IN-Zetje dit en volgend jaar ook het mobiliteitsvraagstuk op, zodat meer gezinnen de voorschoolse klasjes en later ook de scholen vlot kunnen bereiken. ‘Heel wat mensen willen graag naar onze werking komen, maar hebben problemen op het vlak van mobiliteit’, zegt Cindy. ‘Dus zijn we gaan zoeken naar oplossingen.’

Maatschappelijk en mobiel kwetsbaar

Begin dit jaar diende IN-Zetje een subsidieaanvraag in bij de Nationale Loterij. ‘We merken dat de maatschappelijk meest kwetsbare mensen ook mobiel vaak heel kwetsbaar zijn en moeite hebben om zich te verplaatsen’, zegt Cindy. ‘Typische drempels zijn het niet weten waar men precies heen moet en de angst voor het onbekende. De eerste stap naar een belbus zetten is bijvoorbeeld moeilijk. En ook het kostenplaatje is vaak een probleem. Als het een uitdaging is om in je basisbehoeften te voorzien,  is 2 euro per rit veel. Dankzij de subsidies hebben we nu simultaan enkele projecten kunnen opstarten.’

Bouwen aan zelfredzaamheid

Ouders van nieuwe kinderen die graag aansluiten bij IN-Zetje krijgen de kans om in eerste instantie een tijdje opgehaald te worden tot ze met de werking vertrouwd zijn. ‘Tijdens die periode gaan we samen gericht op zoek naar manieren om in de toekomst op eigen houtje bij ons te geraken,’ legt Cindy uit, ‘want uiteraard is het de bedoeling dat mensen zelfredzaam worden. Dat kan door nieuwe contacten te leggen op het oudersalon, door onze fietscursus te volgen of door het openbaar vervoer te leren gebruiken. Voor veel mensen is dat laatste onbekend terrein en dus een probleem. Door samen een aantal keren de bus te nemen, verlaag je die drempel. En dankzij de financiële steun voor het project kunnen we ook een tijdlang tickets voor de Lijn aanbieden.’

Angst om te fietsen overwinnen

Ook de fietsopleiding, die onderdeel is van het mobiliteitstraject, bleek een schot in de roos. ‘Mensen geven aan dat ze graag willen fietsen, ook om naar onze werking te komen. Maar ofwel hebben ze het nooit geleerd, ofwel is het lang geleden en hebben ze angst om opnieuw te fietsen. Daarom kochten we negen tweedehandsfietsen aan en organiseerden onder begeleiding van Mobiel 21 een fietscursus.’

Stappenplan blijkt succes.

‘Het stappenplan van Mobiel 21 werkt echt’, zegt Cindy. ‘We staan versteld van de snelheid waarmee de groep vooruit gaat. Meer dan de helft kan ondertussen fietsen.’ Het groepsaspect blijkt niet te onderschatten. ‘Samen dingen aanleren motiveert mensen’, legt Cindy uit. Eind november eindigt de cursus met ‘De fiets in het verkeer’, een theorieles rond verkeersregels. Die moet ervoor zorgen dat mensen uiteindelijk ook in een drukke stadsomgeving kunnen fietsen.

Gekaderd binnen brede werking

‘Er is een uitwisseling tussen verschillende projecten, waardoor mensen vlot hun weg binnen het lokale aanbod vinden. Ook werkzoekenden die een cursus Nederlands volgden en merken dat mobiliteit nog een drempel is om stappen naar tewerkstelling te zetten, komen bij onze fietscursus terecht. Na afloop van de cursus wil IN-Zetje waar nodig ook samen met mensen op zoek naar een eigen fiets. ‘Beringse organisaties zoals Open Hart stellen gratis fietsen ter beschikking aan mensen in armoede’, zegt Cindy. ‘Er zijn dus zeker mogelijkheden.’

NOPIC

In gesprek met

Cindy Beutels is coördinator van UB-Zetje, een berings initiatief rond preventieve gezinsondesteuning.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 23 oktober 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Vereniging voor mensen in armoede zet vervoerswegwijzer op

In gesprek met Diane en Mariette, vrijwilligers bij Den Draai | 24 november 2015

Den Draai, vereniging waar armen het woord nemen in Heist-op-den-Berg, startte onlangs met de ‘Vervoerswegwijzer’. Vrijwillige mobiliteitsadviseurs bundelen er kennis rond mobiliteit in de regio en geven mensen advies bij hun vervoersvragen. Diane en Mariette, gedreven vrijwilligers bij Den Draai zijn blij dat het eindelijk zover is. ‘De vervoerswegwijzer is ontstaan uit een werkgroep waarin mensen in armoede deelnemen. We willen een aanvulling zijn waar de informatie van de openbare vervoersmaatschappijen vandaag nog tekort schiet.’

Wie regelmatig het openbaar vervoer neemt, kent het vast: je reist makkelijk van stad naar stad, maar verplaatsingen vanuit of tussen deelgemeenten, vaak over een beperkt aantal kilometers, zijn minder vanzelfsprekend. Bovendien lijkt het openbaar vervoer grotendeels afgestemd op de draagkracht van gezonde, sterke mensen. Voor wie minder goed te been is of moeite heeft om complexe informatie te verwerken, zijn de aansluitingen vaak moeilijk haalbaar.

Waarom in hemelsnaam nog aanvullende initiatieven nemen?

Welzijnsschakels maakte er samen met de mensen van vzw Den Draai maakten er een filmpje over.

 

Hoe geraak ik er?

De vervoerswegwijzer wil mensen wegwijs maken in het openbaar vervoer en aanvullende vervoersmogelijkheden. De adviseurs helpen de reis uitstippelen, overstapplaatsen uitzoeken, belbusreservaties maken. Ze geven informatie over prijzen en abonnementen. Mensen die moeite hebben om zich te verplaatsen, kunnen er in contact komen met de mindermobielencentrale. Drie vrijwilligers, waaronder Diane, organiseren het advies. Diane: ‘We zijn elke werkdag bereikbaar via GSM en houden eens in de maand een spreekuur in de bibliotheek. We proberen op elke vraag zo snel mogelijk een antwoord te geven.’

 

Betere lijnverbindingen helpen mogelijk maken

Naast informeren en adviseren, willen de vrijwilligers van Den Draai bouwen aan een vervoersaanbod dat tegemoet komt aan de behoeften van de mensen. Dankzij hun adviestaak krijgen zij een goed beeld van kansen en knelpunten op vlak van openbaar vervoer in de regio. Bovendien kunnen mensen er hun vervoersproblemen signaleren. De vervoerswegwijzer bundelt, zoekt naar voorstellen en bespreekt met de openbare vervoersmaatschappijen. Mariette: ‘Belangenbehartiging maakt deel uit van de kern van onze werking. Betere verbindingen in onze regio: daar willen we uiteindelijk naartoe.’

 

Hefboom voor participatie aan vrije tijd en vakantie

De vervoerswegwijzer is één van de initiatieven van Den Draai. Mensen in armoede kunnen er ook terecht voor ontmoetingsactiviteiten en vakantieadvies. Den Draai heeft sinds vorig jaar ook een Rap op Stap punt. Wie vrijetijdsactiviteiten, uitstappen of vakantie wil beleven, kan er de mogelijkheden ontdekken en hulp krijgen bij reservaties. En voor de vraag: ‘hoe geraak ik op mijn vakantieplek?’ is de koppeling met de vervoerswegwijzer vanzelfsprekend snel gelegd.

Headerbeeld: Robert Boons

In gesprek met

 

Diane en Mariette zijn vrijwillige medewerkers bij Den Draai, vereniging waar armen het woord nemen in Heist-op-den-Berg. Diane is vrachtwagenchauffeur en momenteel werkzoekend. Ze bemant de Vervoerswegwijzer, vervoert mensen via de Mindermobielencentrale en werkt mee in de Sociale Kruidenier. Mariette werkt mee in het kookatelier en de ontmoetingsactiviteiten. Ze besteedt veel energie aan belangenbehartigend werk voor personen met een handicap en zieken.

De Vervoerswegwijzer is bereikbaar elke werkdag van 10 tot 14 uur via het nummer 0479 67 69 31 of via mail op info@vzwdendraai.be. Elke eerste maandag van de maand van 11 tot 12 uur geeft een vrijwilliger persoonlijk advies in de bibliotheek.

Organisaties en verenigingen kunnen bij Den Draai een infosessie aanvragen rond mobiliteit en de mogelijkheden binnen de eigen gemeente.

Meer informatie en inspirerende praktijken over mobiliteit zijn te vinden op ikgeraakerniet.be, een initiatief van Mobiel21, Welzijnsschakels en het Netwerk tegen armoede.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 24 november 2015 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

‘Leerkansen in het weekend: zonder de bus houdt het op!’

In gesprek met Lotte Kenens | 18 augustus 2015

‘Ik heb gehuild toen ik de nieuwe uren van de lijnbus voor het eerst zag’, zegt Lotte Kenens. De gewijzigde zondagsregeling betekent voor haar en zoon Sander (7) een flinke streep door hun ontdekkingstochten. Want op ontdekking gaan is voor Sander net zo vitaal als eten en drinken. Zijn leergierigheid wordt niet alleen geprikkeld op de plek van bestemming. De reizen met trein en bus leveren ook boeiende ontmoetingen en leerkansen op.

Lotte – alleenstaande moeder -  en Sander wonen in Limburg. ‘Het is voor Sander heel belangrijk om de wijde wereld in te trekken. Elke zaterdag staan wij op om 7u30. Dan ontbijten we samen, maken onze picknick klaar en nemen we de bus. Het natuurhistorisch museum, naar Sint Anneke om schelpen te zoeken of naar de Ketnetdagen. Alle chauffeurs van de onze lijnbussen kennen ons, zo vaak zitten we op de bus.’

Onverwachte ontmoetingen

‘De bus- en treinuren zijn niet altijd op mekaar afgestemd. We moeten dus vaak tussenin wachten. Dat nemen we er graag bij, we maken er altijd het beste van. Dan dansen of zingen we.’ 

Het vrolijke stel houdt er al eens een memorabele ontmoeting op na. Zoals vorig jaar, toen moeder en zoon op weg waren naar een voorstelling van Kapitein Winokio. ‘Toen we op weg waren naar die ‘Boterhammen in het park’ zaten we te zingen op de trein. Een man met een gitaar gaf ons toen spontaan een bon voor een gratis boterham. Nadien bleek dat die vriendelijke mijnheer Stoomboot was en in het voorprogramma van Kapitein Winokio speelde. Hij startte zijn optreden met het verhaal over onze ontmoeting. 

Een andere keer kwamen Lotte en Sander terug van het Natuurhistorisch museum, en bleken ze naast een paleontoloog te zitten. ‘Sander kon zo nog elke vraag stellen die in zijn hoofd rondspookte’, zegt Lotte. 

“Zo’n avonturen maak je alleen maar mee met het openbaar vervoer. Sander beleeft op deze manier zoveel meer dan andere kinderen.” - Lotte

Onmisbaar

Lotte wil die reizen eigenlijk voor geen geld meer missen. Er is het zingen, dansen en al die leuke ontmoetingen. En ook: ‘Wij oefenen de tafels in de bus en maken rekenoefeningen met de nummerplaten. De qualitytime die wij beleven tijdens onze verplaatsingen zijn niet te evenaren. Wij zijn de beste reclame voor het openbaar vervoer.’

“Door het verminderen van de busuren, nemen ze ons deze schitterende ervaringen voor een deel weg.” 

Cultuur op zondag wordt onbereikbaar

‘Ik heb gehuild toen ik de nieuwe busuren zag. In onze buurt is er om het uur een bus en in het weekend om de twee uren. Daar heb ik me op aangepast. Maar op zondag zijn nu een aantal ritten geschrapt, voornamelijk in de voormiddag en avond. Zelfs in Bokrijk geraak ik niet meer, ook al wonen we amper op 25 kilometer ervandaan.’

Deelnemen aan de zondagse kindertheatervoorstellingen in Sint-Truiden lukt ook niet meer. ‘De voorstelling start om 10u30, maar de eerste bus is pas om 11u30. En ons regelen naar de laatste bus om 18u30, is een risico. Stel dat we ze missen, dan zitten we volledig vast. Dus voorzien we ons altijd op de voorlaatste.’

‘Als ‘De Reuzen’ Antwerpen bezoeken, zijn we paraat. We vertrekken op vrijdag vlak na school en slapen twee nachten in een jeugdherberg. De reuzen komen op vrijdag aan, op zaterdag maken ze een heus avontuur doorheen Antwerpen en op zondag is de climax. Zondagavond is er wel een trein tot Hasselt maar van daaruit is er geen bus meer richting onze woonplaats. Daardoor zijn we verplicht om ofwel vroeg uit Antwerpen te vertrekken en de climax te missen of om op maandag de eerste schooluren te missen.’

Vervoersarmoede is ook armoede

Sander is geïnteresseerd in wetenschap: fossielen, beestjes, sterrenkunde, zolang het maar een wetenschappelijke kant heeft. Hij heeft een hele verzameling opgezette insecten. Sander spaart ervoor en koopt nieuwe spulletjes op de zondagse antiekmarkt in Tongeren. ‘Maar dat is nu geen optie meer, want voor wij ter plaatse geraken, zijn ze al aan het opruimen.’

Lotte: ‘Onze armoede bestaat uit het sociaal verstoken zijn van de wereld. Ik heb vroeger voor de opera, theater en film gewerkt. Cultuur en kunst zijn mijn leven. Het wordt steeds moeilijker om er aan deel te nemen. En dat is niet de schuld van de Lijn, maar door de nieuwe regeling raak ik wel kansen kwijt. Ook bij andere buurtbewoners hoor ik teleurstelling over de nieuwe regeling. De mensen die hier wonen hebben net behoefte aan een bus. En ik vraag me af hoe de Chiro op zondag hun uitstapjes nu moeten organiseren.’

“Onze armoede bestaat uit het sociaal verstoken zijn van de wereld. Minder openbaar vervoer betekent minder kansen om deel te nemen aan kunst en cultuur.”

Lotte hoopt dat De Lijn oplossingen vindt. ‘De belbus zou een goed alternatief zijn. Ook al moet je dan al op vrijdag beslissen wat je zondag wilt doen. Iedereen heeft het basisrecht op mogelijkheden om zich te verplaatsen.’ 

In gesprek met

Lotte Kenens woont in een landelijk dorp in Limburg. Omwille van persoonlijke omstandigheden kiest ze ervoor haar woonplaats niet publiek te maken. Haar zoontje Sander is een nieuwsgierig, bijzonder leergierig kind. Daarom trekken ze er vaak op uit. 

Lotte contacteerde onze redactie, net nadat de nieuwe zondagsregeling bij De Lijn in voege ging. Dat betekende voor haar autoloze gezin een flinke streep door de rekening. Ze wilde graag stem geven aan alle mensen wiens uitstapmogelijkheden op zondag nu nog meer beperkt worden.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 18 augustus 2015 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Els Jammaers is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze geniet van de authenticiteit van verhalen en van inspirerende ontmoetingen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie zodat iedereen kan meegenieten.

Werken aan meer bewegingsvrijheid bij maatschappelijk kwetsbare gezinnen

In gesprek met Carine Beirnaert | 27 november 2013

Meer maatschappelijke weerbaarheid creëren voor gezinnen uit kansenmilieus is een kwestie die zich op heel wat terreinen afspeelt. Ook mobiliteit blijkt daarbij nog vaak een zorgpunt.  Carine Beirnaert, hoofdgezinsbegeleidster bij thuisbegeleidingsdienst Mobilé binnen Integrale Jeugdhulp, ervaart dat samen met mensen over drempels heen stappen een verschil maakt. ‘Door met de gezinnen op uitstap te gaan, krijgen ze op termijn een grotere bewegingsvrijheid’, zegt Carine. Ze lanceert ook het idee om te werken aan een carpoolsysteem voor vakantievervoer.

Werken aan zelfredzaamheid

‘De trein nemen mag dan niet onoverkomelijk lijken, maar als je er niet mee vertrouwd bent, kan het een worsteling zijn’, vertelt Carine. ‘Dan geeft de verplaatsing mensen vaak al op voorhand stress. Door bijvoorbeeld eens samen met een gezin naar de Zoo van Antwerpen te gaan, proberen we dat soort drempels te verlagen. Zo verhoog je de bewegingsvrijheid en keuzemogelijkheden van maatschappelijk kwetsbare mensen, en help je hen om zich op termijn ook zelfstandig te kunnen verplaatsen. Dan hoor je na een tijd verhalen als: ‘Weet je wat? We zijn met de trein naar Oostende geweest!’’

Geen verplaatsing, geen vakantie 

Dat mobiliteit voor mensen uit kansengroepen ook in het vakantieplaatje de nodige aandacht verdient, staat voor Carine als een paal boven water. ‘Soms blijkt een verplaatsing echt onoverkomelijk’, zegt ze. ‘Ik moet denken aan een jongere die was ingeschreven voor een vakantiekamp en zelfs al had betaald, maar er uiteindelijk niet geraakt is omdat hij niet ter plaatse kon geraken. Dat is zo jammer.’ Hoe zo’n situaties kunnen verholpen worden? ‘We hebben al op eigen houtje afgesproken met andere organisaties die mensen voor eenzelfde kamp hadden ingeschreven. De ene zorgde voor de heenrit, de andere voor de terugrit. Dat werkte, maar het heeft ons wel uren werk gekost om uit te zoeken wie uit de buurt ook voor dat kamp was ingeschreven.’

Samen op weg naar creatieve oplossingen

‘Het zou mooi zijn als we een systeem konden ontwikkelen om vervoer voor kampen te groeperen’, denkt Carine hardop. ‘Misschien kan Vakantieparticipatie de deelnemende organisaties laten weten wie er nog meer meegaat op kamp. Dan kunnen we zelf checken hoe mensen via andere organisaties ter plaatse geraken, en misschien een soort carpoolingsysteem in het leven roepen.’
‘We beschikken inderdaad over de contactgegevens van wie zich inschrijft, zegt Marianne Schapmans, coördinator van Vakantieparticipatie. ‘En we horen zelf ook regelmatig dat vervoer een probleem is. We willen zeker onderzoeken of we hierin iets kunnen betekenen.’

nopic

In gesprek met

Carine Beirnaert is thuisbegeleidster bij Mobilé. In gesprek met Marianne Schapmans, diensthoofd van Vakantieparticipatie, verkent ze het belang van vakantie voor mensen in armoede.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 27 november 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Pagina's

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |