Overslaan en naar de inhoud gaan

Voordelig en duurzaam op stadsbezoek? Blue-bike is je partner-in-crime!

In gesprek met Deborah Anné | 18 oktober 2013

Wie per trein naar zijn of haar stad van bestemming reist, kan eenvoudig en tegen een democratische prijs in 41 Belgische stations een Blue-bike fiets huren. In de loop van het jaar komt daar nog een twintigtal stations bij. En er is nog meer goed nieuws voor mensen uit kansengroepen, want Blue-bike onderzoekt momenteel volop de mogelijkheid van verlaagde tarieven voor mensen met een Omnio-statuut. Via een derdebetalersregeling in samenwerking met lokale besturen en de Vlaamse Overheid, zijn de fietsen in een aantal gemeenten zelfs al gratis.

Fietsen in 41 Belgische steden

Een degelijke fiets die altijd in orde staat en waar je alleen omkijken en een minimum aan kosten aan hebt wanneer je er effectief mee rijdt: voor veel fietsers klinkt het ongetwijfeld als muziek in de oren. Blue-bike biedt zo’n service aan, ondertussen al in 41 Belgische steden, en in de loop van het jaar komen daar nog een twintigtal bij. ‘We bieden een eenvoudige fietshuurdienst voor al wie met de trein naar een andere stad reist en zich daar goedkoop en duurzaam wil verplaatsen’, zegt Deborah Anné, productmanager bij Blue-bike. ‘Je gebruikt een Blue-bike zo lang als je hem nodig hebt, maakt hem bij tussenstops vast met de voorziene sloten en plaatst hem terug waar je hem ontleend hebt als je de trein terugneemt naar huis.’

 ‘We bieden een eenvoudige fietshuurdienst voor al wie met de trein naar een andere stad reist en zich daar goedkoop en duurzaam wil verplaatsen’

3 euro voor 24 uur

De fietsen worden bewust tegen heel democratische prijzen beschikbaar gesteld. ‘We werken met een abonnementsformule’, zegt Deborah. ‘Lid worden kan als particulier of onderneming voor 10 euro per jaar. Met die lidkaart heb je vervolgens toegang tot alle Blue-bikes in het land. Telkens je een fiets huurt, betaal je bijkomend 3 euro voor een ontleentermijn van 24 uur. Per beurt kan je twee fietsen tegelijk ontlenen, wat handig is als je samen met een vriend, familielid of collega op pad gaat.’

Voor studie, werk en vrije tijd

Dankzij de Nationale Loterij rijden studenten aan een extra voordelig tarief. Zij betalen 3 euro voor een jaarabonnement, inclusief twee gratis ritten. Daarna rijden ze aan het standaardtarief van 3 euro per dag per fiets. ‘Ondernemingen genieten 100% fiscale aftrekbaarheid en kunnen ook vouchers aankopen, die los staan van de abonnementen’, legt Deborah uit. ‘Die zijn extra laagdrempelig en flexibel in gebruik. Via een code per e-mail naar bijvoorbeeld bezoekers van je kantoor, kunnen zij op kosten van je bedrijf een Blue-bike ontlenen.’

Sociale tarieven 

Of Blue-bike ook actief inspanningen levert voor mensen in armoede? ‘Die vraag is nu erg actueel’, zegt Deborah. ‘Onlangs kregen we van iemand de vraag of we korting aanbieden voor mensen met een Omnio-statuut. Momenteel zijn we aan het uitzoeken of en hoe dat mogelijk is. Aangezien we in openbaar vervoer voorzien, vermoed ik dat het wel mogelijk zal zijn om via het RIZIV of de sociale overheid structureel zo’n korting te kunnen aanbieden. We doen in elk geval ons best om dat nu organisatorisch op punt te stellen.’

Bewust laagdrempelig

‘Blue-bike is deels een initiatief van FIETSenWERK vzw, een netwerk rond fiets & mobiliteit binnen de sociale economie. We zijn dus sowieso al een product van de sociale economie’, zegt Deborah. ‘Onze tarieven zijn bewust zeer laag gehouden en dekken alleen onze minimale werkingskosten. Zonder externe tussenkomst kunnen we daar dus structureel niet nog verder onder gaan. Wel doen we actief inspanningen om de Blue-bikes via gemeentelijke en stedelijke besturen lokaal nog goedkoper of zelfs gratis aan te bieden.’

Derdebetalersregeling groeit

‘Gemeentes en steden kunnen een derdebetalersregeling aangaan’, legt Deborah uit. ‘Concreet komt het erop neer dat zij de ritten betalen voor onze leden die er wonen en eventueel ook voor bezoekers aan de stad. In Deinze en Dendermonde is dat al het geval: daar is Blue-bike volledig gratis. We werken er hard aan om die werking verder uit te bouwen naar andere steden en krijgen daarin ook steun van de Vlaamse Overheid. Waar een gemeente of stad 1 euro per rit bekostigt, legt de Vlaamse Overheid er 1 euro bij. De kans is dus reëel dat het ontlenen van een Blue-bike binnenkort op bepaalde locaties nog maar 1 euro per dag zal kosten.’

Goedkoop en duurzaam mobiel in eigen land

Blue-bike leent zich ideaal voor mensen die een uitstap plannen in eigen land. Niets zo fijn als een stad ontdekken per fiets, want je bent lekker mobiel, hebt geen last van files en geniet ondertussen van de buitenlucht. ‘We zijn al snel geneigd om voor een citytrip naar pakweg Barcelona te trekken’, zegt Deborah. ‘Maar er valt ook zoveel moois te ontdekken in Vlaanderen en Wallonië. In samenwerking met ‘Uit in Vlaanderen’ zullen we daarom op onze website voortaan ook toffe activiteiten tippen die vlot met Blue-bike bereikbaar zijn.’

NOPIC

In gesprek met

Deborah is productmanager bij Blue-Bike. Een organisatie die fietsen verhuurd in 41 steden tegen een democratische prijs.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 18 oktober 2013 in de categorie Mobiliteit.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2022 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |