Overslaan en naar de inhoud gaan

Vlaamse attractieparken engageren zich voor mensen in armoede

In gesprek met Steve Van den Kerkhof | 19 juni 2013

Met bijna 23.000 zijn ze: mensen in armoede die in het afgelopen jaar een avontuurlijke dag beleefden in één van de grote pretparken die Vlaanderen rijk is. Dat is alleen maar mogelijk omdat de uitbaters hun tarief aanpassen aan de draagkracht van kwetsbare doelgroepen. Kortingen van 40 % en meer zijn geen uitzondering. Meer dan 1.200 sociale organisaties hebben via lidmaatschap bij Vakantieparticipatie het mandaat dat aanbod te bemiddelen bij mensen in armoede. ‘Een sluitend systeem dat beslist navolging verdient’ horen we bij de uitbaters zelf.

Fantastische ervaring, in het bijzonder voor kinderen

Meer dan één op vijf van de kinderen leeft in een gezin waar men zich geen weekje vakantie kan veroorloven. Voor velen van hen lukt een daguitstap net wel, en ze vinden het geweldig! ‘Dan kunnen ze net als hun vriendjes verhalen vertellen over wildwaterbanen, loopings of dolfijnenshows. De pretparken zijn echt bijzonder populair bij de kinderen, ’ merkt Sarah Vanhoudt op. Zij organiseert de boekingen bij het Steunpunt Vakantieparticipatie, een platform binnen Toerisme Vlaanderen.

‘Dan kunnen ze net als hun vriendjes verhalen vertellen over wildwaterbanen, loopings of dolfijnenshows. De pretparken zijn echt bijzonder populair bij de kinderen.’

Bij Plopsa voelen ze de behoefte elke dag

Volgens CEO Steve Van den Kerkhof krijgt de Plopsa Group dagelijks vijf tot tien meldingen van mensen die graag zouden komen maar er de middelen niet toe hebben. Als dat Vlamingen zijn, verwijst Plopsa hen door naar Vakantieparticipatie. Van juni 2012 tot 2013 boekte Vakantieparticipatie voor bijna 9.000 bezoekers een daguitstap naar Plopsa Indoor Hasselt en Plopsaland De Panne. In totaal bemiddelt Vakantieparticipatie zo goed als 90.000 daguitstappen, en maakt daarmee een grote behoefte zichtbaar.

Van den Kerkhof weet dat die behoefte in andere regio’s net zo reëel is. ‘In Wallonië, Nederland en andere buurlanden wonen ook mensen in armoede. We krijgen daarover bijna dagelijks vragen binnen. In die regio’s hebben ze geen Steunpunt, dus proberen wij voor hen zelf een beetje steunpunt te spelen,’ zegt de Plopsa CEO. Hij is overtuigd pleitbezorger voor een Europese overkoepelende ondersteuning volgens het model van het Steunpunt Vakantieparticipatie.

Sluitend systeem

Grote attracties als Plopsaland, Boudewijn Seapark, Bobbejaanland en Bellewaerde sluiten jaarlijks een samenwerkingsovereenkomst met het Steunpunt Vakantieparticipatie, een platform binnen Toerisme Vlaanderen. Mensen in armoede kunnen hun daguitstap boeken via een sociale lidorganisatie van het Steunpunt of een plaatselijk Rap op Stap kantoor. Die lidorganisaties gaan na of de aanvrager voldoet aan de inkomenscriteria. Met een bewijs van boeking krijgen de daguitstappers dan korting aan de kassa. De uitbaters stellen hun vertrouwen in dat systeem. ‘We kunnen er op die manier zeker van zijn dat onze kortingen bij de juiste mensen terecht komen,’ zeggen de mensen van Plopsa en Boudewijn Seapark.

Maatschappelijk engagement

Boudewijn Seapark werkt al lang samen met het Steunpunt. ‘Iedereen vindt het plezierig om iets te leren over zeezoogdieren of om pret te beleven aan de dolfijnenshow. Dat plezier willen we niet louter voorbehouden aan mensen die het zich vlot kunnen veroorloven,’ zegt commercieel manager Geertrui Quaghebeur.’ Het toegangsticket voor Boudewijn Seapark is 40% goedkoper voor wie boekt via Vakantieparticipatie. ‘Zonder die korting komen die mensen gewoon niet. Dus is die korting voor ons geen verlies, maar een manier om een extra doelgroep aan te spreken.’ Een win-win situatie voor alle partijen dus.

‘Iedereen vindt het plezierig om iets te leren over zeezoogdieren of om pret te beleven aan de dolfijnenshow. Dat plezier willen we niet louter voorbehouden aan mensen die het zich vlot kunnen veroorloven.’

Ook voor Plopsa is het een manier om engagement op te nemen voor mensen die minder kansen krijgen. ‘We willen een sociale rol spelen en doen dat op verschillende manieren, zonder daar al te veel publiciteit rond te willen maken. Allerbelangrijkst vinden we dat de mensen gewoon de kans krijgen om een bijzondere dag te beleven net als iedereen, samen met iedereen,’ aldus nog Steve Van den Kerkhof.

NOPIC

In gesprek met

Steve Van den Kerkhof is CEO van Plopsa

Dit verhaal werd gepubliceerd op 19 juni 2013 in de categorie Kinderen.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |