Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier tips voor het groeiend netwerk van geëngageerde vakantiemakers‏

In gesprek met Vicky Steylaerts en Kanittha Paksee | 7 november 2014

Informeer, inspireer en bied ondersteuning. Dan zullen nog meer toeristische ondernemers de handschoen oppakken en voor mensen in armoede de drempel tot hun accommodatie verlagen. Want er zijn genoeg ondernemers die dat willen, maar niet weten waar ze aan beginnen en hoe ze dat zouden kunnen aanpakken, zeggen twee toerisme-professionals van Toerisme Vlaanderen.

Vicky Steylaerts en Kanittha Paksee luisterden onlangs naar getuigenissen van Hostel-uitbater Seppe Vandeweerdt (Uppelink) en ervaringsdeskundige in armoede Danny Trimbos. Die sessie kwam er op initiatief van Steunpunt Vakantieparticipatie, en wilde een moment van reflectie bieden. Aanleiding: de Dag van Verzet tegen Armoede, een wereldwijd initiatief dat elk jaar in oktober de aandacht van miljoenen mensen op het onrecht van armoede vestigt.

Toerisme aanbieden aan mensen in armoede hoeft niet ‘anders’ te zijn. En toch ook wel. Uit het verhaal van Danny Trimbos, geboren en opgegroeid in armoede, onthoudt Vicky: ‘hoe diep geworteld armoede zit. Hoe dat mensen tekent van kinds af aan. Als je die context begrijpt, als je daar inzicht in krijgt, dan kan je daar beter mee omgaan.’ Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn, denkt Kanittha, ook niet voor uitbaters van uitstappen en verblijfsaccomodatie. Als ze maar voldoende toegang hebben tot informatie, inspiratie en concrete ondersteuning: in de vorm van praktische hulpmiddelen en zelfs coaching.

Ondernemers die – uit eigen zak – korting bieden aan mensen in armoede en hen gastvrij ontvangen, engageren zich stevig. Het is een uitdrukking van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). En dat verdient aanmoediging en steun. Vicky en Kanittha hebben op dat vlak een paar tips voor hun collega’s van het Steunpunt Vakantieparticipatie. En zeggen er meteen bij ‘dat het hen duidelijk is geworden dat het team van Vakantieparticipatie goed luistert naar wat er leeft, want er zijn al veel oplossingen voorhanden.’

Tip 1: Deel verhalen

Ondernemers leren liefst van de praktijk van andere ondernemers. Als ze kunnen kennismaken met ervaringen van collega’s, wordt de stap om zelf engagement te nemen makkelijker. Wat maken de toeristische partners die aangesloten zijn bij Steunpunt Vakantieparticipatie mee? Hoe gaan ze om met mensen in armoede? Hoe communiceren ze met hen? Waren zij bij hun instap in Vakantieparticipatie ergens ongerust over? En hoe is dat uiteindelijk uitgepakt? Wat zijn hun tips en trucs? En hoe groeien zij er zelf van als mens, en als ondernemer? Deel dus verhalen, in blogs, tijdens gesprekken, in sessies.

Tip 2: Bied coaching

Je deuren open zetten voor mensen in armoede betekent voor nogal wat ondernemers gastvrij zijn voor het onbekende. En springen in het onbekende roept vragen op. Zullen de gasten mijn accommodatie respecteren? Gaat hun aanwezigheid de sfeer beïnvloeden? Hoe ontvang ik hen? Hoe wijs ik hen respectvol en effectief op wat wel en niet kan? Hoe ‘anders’ is het eigenlijk om met mensen in armoede om te gaan?  Voor vakantiemakers die hun eerste stappen zetten in hun openlijke gastvrijheid voor mensen in armoede, kan het een geruststelling zijn als er een ‘hulplijn’ is: iemand – een collega-ondernemer bijvoorbeeld-  die ze kunnen bellen, die samen met hen zoekt naar oplossingen, die hen inspireert met goede praktijken die elders al hun effectiviteit hebben bewezen.

Tip 3: Stel praktische tools ter beschikking

Communiceren met mensen in armoede kan hier en daar een specifieke uitdaging stellen. Want hoe maak je bijvoorbeeld je leefregels duidelijk aan mensen die moeilijk kunnen lezen? Of hoe kan je je gasten vooraf goed informeren, zodat ze hun vakantie plezierig kunnen voorbereiden? Vakantiemakers willen in essentie dit: zorgen dat hun gasten een zorgeloze vakantie kunnen beleven, dat ze hun plan kunnen trekken en zich volwaardig gezien voelen als mens. Steunpunt Vakantieparticipatie kan daar een mooie service ontwikkelen: een onthaalbrochure met informatie die de gasten best vooraf weten om hun reis te plannen. Een format met hints rond wenselijke informatie, met veel beeldmateriaal en iconen, die de ondernemers zelf kunnen aanpassen aan hun eigen stijl en boodschap. Het zou best kunnen dat zo’n service hartelijk onthaald wordt door de toeristische partners. Ontwikkeld in samenspraak met ervaringsdeskundigen in armoede, dat spreekt vanzelf.

Tip 4: Inzicht stimuleren

Besef moet groeien. Dat bouw je niet met één gesprek. De context waarin mensen in armoede leven, beslissingen nemen en handelen is zo anders dan die van ons. Daar begrip voor creëren, zodat ondernemers begrijpen waarom de mensen de dingen doen die ze doen, blijft nodig. Het voorkomt onnodig oordelen en stimuleert relaties van wederzijds respect. Ongeacht hoe anders de ander is. Begeleide ontmoetingen met mensen in armoede, waarin sterke getuigenissen zoals die van Danny Trimbos aanleiding zijn tot verdiepend gesprek: dat moet een sterke pijler  blijven in de werking van Vakantieparticipatie.

En, by the way, er is nog heel veel te doen om ook die andere belangrijke partners – de steden en gemeenten – te inspireren om hun rol als hefboom nadrukkelijker te spelen. ‘Ook zij kunnen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen’, zeggen Vicky en Kanittha. Tijdens de sessie die ze bijwoonden, klonk alvast dit:

"schaf toch die verblijfstaks af voor mensen in armoede. Daarmee kan een lokaal bestuur aanvullend of zelfs flink stimulerend werken naar de vakantiemakers op hun grondgebied. En zo bovendien een extra invulling geven aan maatschappelijke rol."

Vicky Steylaerts en Kanittha Paksee

In gesprek met

Vicky Steylaerts en Kanittha Paksee werken bij Toerisme-Vlaanderen. Onlangs luisterden ze naar getuigenissen van Hostel-uitbater Seppe Vandeweerdt (Uppelink) en ervaringsdeskundige in armoede Danny Trimbos. Die sessie kwam er op initiatief van Steunpunt Vakantieparticipatie, ter gelegenheid van de Dag van Verzet tegen Armoede.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 7 november 2014 in de categorie Mvo.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |