Overslaan en naar de inhoud gaan

Studio 100 gaat voor Grote Sinterklaasshow in zee met Steunpunt Vakantieparticipatie

In gesprek met Hans Bourlon | 6 september 2013

De Grote Sinterklaasshow is bij Studio 100 een van de topshows van het jaar. Om ook maatschappelijk kwetsbare gezinnen de kans te geven ervan mee te genieten, gaat Studio 100 in zee met het Steunpunt Vakantieparticipatie. Via het Steunpunt kunnen mensen in armoede dit jaar tickets voor de show boeken aan flink gereduceerd tarief – een korting die volledig door Studio 100 wordt gedragen. Dit opmerkelijke engagement kadert voor Hans Bourlon, CEO bij Studio 100, binnen een maatschappelijk georiënteerde bedrijfsvisie. 

Verminderd tarief voor Sinterklaasshow

Studio 100 streeft ernaar om zijn aanbod zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor de brede stroom van de bevolking. Toch merkt het entertainmentbedrijf dat dit niet altijd evident is. ‘Zo’n 60% van de Antwerpse kinderen is bijvoorbeeld van niet-Vlaamse origine’, vertelt CEO Hans Bourlon. ‘Het is echt zoeken hoe we ook met die kinderen kunnen communiceren en hoe we ons aanbod op hun beleving en verwachtingen kunnen afstemmen. Ik voel dat we daarin nog tekortschieten, want we zien die kinderen wel in onze theatervoorstellingen, maar zeker niet in die verhouding. Diezelfde wanverhouding geldt ook nog voor gezinnen die in armoede leven, daarvan ben ik overtuigd.’

Vakantieparticipatie als partner

Om het aanbod ook voor maatschappelijk kwetsbare groepen zo toegankelijk mogelijk te maken, trekt het bedrijf verschillende registers open. Zo voorziet Studio 100 al sinds de begindagen bij elke voorstelling heel wat plaatsen aan zeer betaalbare tarieven. Door nu ook op de kanalen van het Steunpunt Vakantieparticipatie een beroep te doen, hoopt het bedrijf dat bereik sterk te vergroten. Hans Bourlon: ‘Armoede kan ertoe leiden dat je sociale cirkel snel kleiner wordt.'

'Als de focus ligt op het voorzien in de basisbehoeften van je gezin, worden activiteiten zoals een bezoek aan theater of de bioscoop al snel geschrapt. Voor kinderen kan dat op termijn toch wel nefast zijn. Het is belangrijk om je als mens te kunnen ontplooien en om gedeelde ervaringen op te doen. Via de gereduceerde tarieven hopen we hieraan zoveel mogelijk tegemoet te kunnen komen.’

Grote verwachtingen

‘We hebben er ook grote verwachtingen rond dat dit zal lukken’, zegt Hans Bourlon. ‘Vorig jaar hebben we met onze Sinterklaasshow zo’n 80.000 mensen bereikt. Het zou mooi zijn als we via Steunpunt Vakantieparticipatie ook mensen kunnen bereiken die zonder dit aanbod niet de financiële mogelijkheden hebben om een show bij te wonen. Tegelijk is Hans Bourlon zich ervan bewust dat ook factoren als mobiliteit een belangrijke rol kunnen spelen. ‘We hebben in het verleden al een aantal initiatieven ondersteund, en gemerkt dat het niet voor iedereen even evident is om zich naar een evenement te verplaatsen’, vertelt hij. ‘Door zicht te krijgen op zulke potentiële drempels, hopen we ze steeds beter te kunnen verlagen. Ik zie op dat vlak zeker nog groeipotentieel.’

Win-win

De beslissing om mensen in armoede een reductietarief aan te bieden, ziet Studio 100 in de eerste plaats als een vorm van maatschappelijk engagement. Toch kan de keuze op middellange of lange termijn ook voor het bedrijf zelf een rendement opleveren. ‘Wie tevreden is, kan geprikkeld zijn om terug te komen. En gezinnen voor wie zo’n show de gebeurtenis van het jaar is, zullen er hoogstwaarschijnlijk ook wel over vertellen binnen  hun sociale kring’, aldus Hans Bourlon.

Een eerste stap

Voor Hans Bourlon mag de samenwerking met het Steunpunt Vakantieparticipatie naar de toekomst toe zeker verder groeien. Hans Bourlon: ‘Blijkt deze eerste samenwerking voor de Sinterklaasshow succesvol, dan willen we zeker bekijken of we ook andere activiteiten aan een verminderd tarief kunnen aanbieden. Ons aanbod is zeer breed. Hoe meer kinderen, ouders en grootouders we een leuke dag kunnen bezorgen, hoe beter. Daar doen we het uiteindelijk voor.’

NOPIC

In gesprek met

Hans Bourlon is CEO bij Studio 100

Dit verhaal werd gepubliceerd op 6 september 2013 in de categorie Gezinsuitstap.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2021 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |