Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mensen wegwijs maken, enthousiasmeren en op pad sturen: wij doen het allemaal!'‏

In gesprek met vrijetijdsbemiddelaars Antwerpen | 5 december 2014

'Er is een groot aanbod in vrije tijd en vakantie dat via verschillende wegen toegankelijk is voor mensen in armoede', klinkt het bij de groep klantbegeleiders die vrijwillig mee zijn schouders zet onder de vrijetijdswerking van het OCMW. 'Alleen moet je er natuurlijk wèl van op de hoogte zijn. Door klanten met het aanbod in aanraking te brengen, stimuleren we hen tot maatschappelijke participatie en sociaal contact.' Dat dat een bijzonder fijne taak is, blijkt uit de enthousiaste getuigenissen van de vrijwilligers, die zelf ook klant zijn bij het OCMW.

Rita, Denise, Kulwinder, Liza, Marina, Natalia, Jimmy en Joy: het zijn enkele van de collega-vrijwilligers die maandelijks, onder leiding van OCMW-medewerker Herman De Muynck, samenkomen om de nieuwe Vrijetijdskalender te overlopen en hun culturele bagage te verrijken. 'We brengen OCMW-klanten in de wachtzalen of vanuit ons bureau in contact met de Vrijetijdskalender, de A-kaart, sociale restaurants, sportverenigingen, Vrijetijds- en Vakantieparticipatie, het Vrijetijdsloket, educatieve initiatieven als DigiPunt en zelfs kinderopvang. Kortom: alles wat met laagdrempelige toegang tot vrije tijd te maken heeft', klinkt het met gepaste trots. 'We leren mensen zowel het aanbod van Stad Antwerpen kennen, als gratis en betaalbare activiteiten bij andere organisaties.'

"Sinds ik als vrijwilliger werk, is een wereld voor me opengegaan."

 Denise

Maatschappelijke participatie stimuleren

'De vrijetijdskalender is een soort UiT-databank voor klanten van ons OCMW, die wordt samengesteld op de Dienst Vrije Tijd', legt Herman uit. 'Via een laagdrempelig reservatiesysteem bouwt de kalender bruggen tussen het reguliere aanbod en de doelgroep. Dankzij de feedback van ons vrijwilligersteam, dat voelt wat bij de mensen leeft, kan steeds beter op reële wensen en noden ingespeeld worden.' Om de drempel te verlagen worden ook regelmatig groepsactiviteiten of 'UitStappen’ georganiseerd, waaraan de klantbegeleiders soms deelnemen om de drempel voor anderen te verlagen.

Advies op maat is goud waard 

Wat het werk voor de vrijwilligers zo fijn maakt? Het actief bijdragen, deel uitmaken van een geëngageerd en tof team, het contact met de klanten en hun kinderen. En vooral: het goede gevoel dat volgt telkens een klant de wereld intrekt en iets nieuws ontdekt. 'Sinds ik als vrijwilliger werk, is de wereld voor me opengegaan', zegt Denise. 'Het sociale contact is fijn, er ontstaan nieuwe vriendschappen en ik vind het heerlijk om mijn liefde voor cultuur te kunnen doorgeven.' Een collega vult aan: 'We gaan met mensen op zoek naar wat ze leuk vinden en waar ze nieuwsgierig naar zijn. Sommigen hebben vooral een duwtje in de rug nodig, anderen eerder praktische informatie of hulp bij het kiezen. Als je uitlegt dat je met een A-kaart al voor 2 euro naar een voorstelling kan, of lekker vegetarisch kan eten in een sociaal restaurant, kan dat een aanmoediging zijn voor iemand om grenzen te verleggen en het ondanks de drempels toch eens te proberen.'

Een zetje, een arm, een luisterend oor

Kulwinder houdt van de veelzijdigheid van haar werk. 'Elke klant, elk contact is anders. Dat zorgt voor mooie herinneringen. Zo ben ik met enkele gezinnen naar de kinderboerderij geweest. Een prachtervaring.'
'De mensen die langskomen, hebben het vaak moeilijk', vertelt Marina. 'Ik heb een groot hart en veel meegemaakt, dus ik luister met plezier naar hun verhalen. Het is fijn dat ik effectief kan helpen door mensen te informeren of hen te motiveren om eropuit te trekken. Het leven is niet altijd eenvoudig. Eens iets leuks plannen voor jezelf of je kinderen kan een verschil maken.'

De vrijwilligers spreken uit ervaring

'Ik heb zelf als OCMW-klant veel gehad aan de Vrije Tijds-klantbegeleiders', zegt Natalia. 'Dankzij hen ging ik mee op uitstap en uiteindelijk ook naar Oostende via Vakantieparticipatie. Die ervaring wil ik doorgeven. Ik heb maar één leven. Ik werk graag met mensen en van alleen thuis zitten ga ik toch maar piekeren. Ik wil zo goed mogelijk integreren en daar ook anderen bij helpen. Via dit werk spijker ik mijn Nederlands bij, blijf ik in beweging en leid ik mensen naar cultuur toe. Het is op alle vlakken een positief verhaal.'

"Ik heb maar één leven. Ik ga niet thuis zitten piekeren maar liever anderen helpen om te integreren."

 Natalia

Interculturele diversiteit en goodwill

Herman De Muynck begeleidt de groep. De vrijwilligers dragen hem op handen. 'Herman is onze god’, vat iemand het breed glimlachend samen. 'Hij is de beste maatschappelijk werker die er is. Hij vindt telkens de juiste mensen en zorgt voor een goede groepssfeer. Zonder hem was dit niet mogelijk.' 'Het is heel fijn om de groep te begeleiden’, vertelt Herman. 'Momenteel zijn er een 13-tal vrijwilligers voor 23 centra. De gedrevenheid is groot, er wordt spontaan verantwoordelijkheid opgenomen. En dat de interactie tussen zoveel culturen en persoonlijkheden problematisch zou zijn? Onze bijeenkomsten bewijzen het tegendeel. Onze vrijwilligers steunen elkaar en bloeien samen open.'

In gesprek met

Rita, Denise, Kulwinder, Liza, Marina, Natalia, Jimmy en Joy zijn klantbegeleiders die vrijwillig mee hun schouders zetten onder de vrijetijdswerking van het OCMW in Antwerpen.Ben je klant bij OCMW Antwerpen en zin om aan te sluiten bij het vrijwilligersteam? Stuur een mailtje naar herman.demuynck@ocmw.antwerpen.be

Dit verhaal werd gepubliceerd op 5 december 2014 in de categorie Vakantiebemiddeling.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |