Overslaan en naar de inhoud gaan

'Hier ligt een prachtige uitdaging voor ons team’

In gesprek met Jeroen Marijsse | 16 juni 2015

Stad Gent zet actief in op het promoten en ondersteunen van budgetvriendelijk toerisme. 'Een initiatief dat we uiteraard alleen maar kunnen toejuichen’, zegt Jeroen Marijsse, medewerker bij Vakantieparticpatie. 'Aan ons nu de uitdaging om Gent bij onze doelgroep als toegankelijke stad op de kaart te zetten. Want dat is uiteraard de bedoeling: dat het nieuwe aanbod en de ondersteunende maatregelen optimaal benut worden. We hopen dat veel steden dit inspirerende voorbeeld volgen. Er valt zoveel moois in onze kunststeden te beleven. En dankzij de inspanningen van ons netwerk hoeft een citytrip echt niet duur te zijn.' 

 

Toegankelijkheid troef

'Dit verhaal toont nog maar eens wat mogelijk wordt als verschillende spelers hun krachten bundelen', reageert Jeroen op ons recente gesprek met Annelies Storms, Gentse schepen van Toerisme, Cultuur en Evenementen. Daarin hadden we het over de mooie Gentse inspanningen op het vlak van budgetvriendelijk toerisme. De toeristische aanbieders creëerden een aanbod, de schepen en haar team zorgen voor ondersteuning via promotie en vanaf 1 januari 2016 wordt ook de citytaks afgeschaft voor wie via Vakantieparticipatie boekt. 'En dan zijn er ook nog heel wat Gentse organisaties die inzetten op armoede en de mensen mee bij het aanbod kunnen brengen’, zegt Jeroen. 'Het toont echt de kracht van ons netwerk: iedereen doet op zijn domein waar hij sterk in is. Samen maken we het recht op vakantie voor iedereen waar. Ook in Lier zien we trouwens die beweging. Ambassadeurssteden als deze zijn voor onze werking een grote steun.' 

'De kracht van ons netwerk: beleid, toeristische aanbieders en sociale organisaties doen elk op hun domein waar ze sterk in zijn. Samen maken we het recht op vakantie voor iedereen waar.'
 

Inspanningen verzilveren

'Nu er in Gent zoveel in beweging is gekomen, ligt hier een mooie uitdaging voor ons team', vervolgt Jeroen. 'Momenteel is de drempel om een kunststad te bezoeken voor veel mensen in armoede nog hoog. Ze vragen zich af of een citytrip niet te duur zal zijn, of ze in de stad wel de weg zullen vinden, hoe dat moet met eten, enzovoort. Het is dus aan ons om te bekijken hoe we de inspanningen vanuit de steden maximaal kunnen verzilveren. Meer concreet: hoe we onze kunststeden nog beter kunnen promoten bij mensen in armoede. Hoe meer van het gecreëerde aanbod genoten wordt, hoe beter.' 
 

Ontwikkelen van maatpakketten

Wat dan zou kunnen helpen om de citytrip-drempel te verlagen? 'Op vakantie gaan verloopt volgens een groeimodel’, weet Jeroen. 'Mensen léren echt op vakantie gaan. Vaak kiezen ze eerst voor een groep- of daguitstap. Zodra die drempel is overwonnen, is het makkelijker om er ook eens op eigen houtje of met het gezin op uit te trekken.

Een eerste stap kan dus zijn om een pakketaanbod op maat te ontwikkelen voor groepen of organisaties die dichtbij onze doelgroep staan. Als we bijvoorbeeld al eens een volledig weekend Gent van A tot Z kunnen voorzien, met overnachting, activiteiten en de mogelijkheid om ter plaatse betaalbaar te eten, wordt een citytrip voor organisaties al meteen aantrekkelijker. Zo kunnen mensen op een zorgeloze en ondersteunde manier kennismaken met de stad. Hoe fijner en zorgelozer een eerste vakantie-ervaring is, hoe makkelijker je zegt: dat gaan we nog eens doen.' 

Graslei Gent
De graslei in Gent: een must-do voor citytrippers. En helemaal gratis. 

 

Krachtige voortrekkersrol

'Het is fijn dat een stad als Gent in dit verhaal een voortrekkersrol opneemt', vindt Jeroen. 'Gent wordt niet voor niets door Lonely Planet “het best bewaarde geheim van Europa”genoemd. Voor wie voor het eerst met een grootstad kennismaakt, is de stad behoorlijk ideaal. Ze heeft een compact formaat, een gemoedelijke sfeer en een groot aanbod aan gratis activiteiten. En uiteraard is het onze hoop dat dit verhaal ook andere steden inspireert en er een domino-effect ontstaat. Of zoals schepen Annelies Storms het zei: 'Hoe meer mensen toegang hebben tot vakantie en cultuur, hoe beter.' 

 

Beeld Graslei Gent: www.milo-profi.be
Jeroen Marijsse Steunpunt Vakantieparticipatie

In gesprek met

Jeroen Marijsse, Ambassadeur Steunvakantieparticipatie bij Steunpunt Vakantieparticipatie. 

Dit verhaal werd gepubliceerd op 16 juni 2015 in de categorie Samenwerken.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |