Overslaan en naar de inhoud gaan

Drempels verlagen voor sommigen is meerwaarde voor alle gasten

In gesprek met Bart Van Kerckhoven, Het Reigersnest | 11 januari 2018

‘Elk bedrijf heeft de vrije keuze om sociale doelstellingen na te streven, om voor maximalisatie te gaan niet alleen in termen van winst, maar van meerwaarde voor zoveel mogelijk mensen. Dat is een voortdurend afwegen en zoeken naar echte winst voor iedereen: bedrijf, klanten en medewerkers.’ We praten met Bart Van Kerckhoven, directeur van het Reigersnest in St-Idesbald. Voor Bart is een investering goed besteed als die meerdere doelen dient: een betere vakantie-ervaring voor elke gast moet tegelijk ook drempels verlagen voor mensen die minder vanzelfsprekend van vakantie kunnen genieten. In een verhaal in twee delen verkennen we Barts visie op ondernemerschap in een sociaal geëngageerde branche. In deze tweede episode staan we stil bij zakelijke afwegingen die een sociaal doel dienen.

Ondernemerschap bij het Reigersnest betekent sociale doelstellingen bereiken via een zakelijk coherentie visie. Sociale en financiële argumenten staan naast elkaar. Je kunt maar vakantie mogelijk maken voor iedereen, door je accommodatie ook zakelijk optimaal te  benutten. Bart: ‘We proberen maximale van onze sociale doelstellingen te bereiken aan een gezond rendement. De ene keuze sluit de andere in. We hebben een optimale bezetting nodig om ons sociaal doel te realiseren. Door te blijven sleutelen aan de kwaliteit van onze faciliteiten, wordt ons product tegelijk aantrekkelijker voor iedereen en drempelverlagend voor bepaalde doelgroepen.’

"We proberen maximale van onze sociale doelstellingen te bereiken aan een gezond rendement. De ene keuze sluit de andere in."
- Bart Van Kerckhoven

Doordrongen van (sociaal) ondernemerschap

Dat het Reigersnest in de sector van sociaal toerisme actief is, hoeft niet te betekenen dat je product minderwaardig moet zijn aan regulier vakantieaanbod op de markt. Bart: ‘Sociaal toerisme betekent niet per definitie een eenvoudig concept, maar wel integendeel zoveel mogelijk mensen – ook wie minder vakantiekansen heeft – een optimaal vakantie-aanbod laten ervaren.’ Dat vraagt een voortdurende afweging van kosten en baten, waarbij elke investering een zo groot mogelijke meerwaarde betekent voor zoveel mogelijk gebruikers.

Bart: 'Ondernemend denken betekent voor mij goed kijken naar wat werkt en wat beter kan. Het betekent ook juiste combinaties maken van dingen die bijdragen aan een positieve vakantie-ervaring van onze gasten en tegelijk de degelijkheid van het zakelijke concept op de lange termijn versterken.'

Maximale benutting van de accommodatie

De kerntaak van het Reigernest is heerlijke gezinsvakanties faciliteren die voor iedereen toegankelijk zijn. Om die kernopdracht waar te maken, is een visie op wat maximaal mogelijk is belangrijk. Dat begint bij een optimale benutting van de accommodatie. Hoe meer het vakantiedomein benut wordt, hoe meer inkomsten en dus mogelijkheden het concept biedt om de sociale missie waar te maken.

Korting bieden aan mensen in armoede is dan niet tegenstrijdig met een zakelijke benadering van  ondernemerschap, zegt Bart. Het totaalplaatje moet rendabel zijn. Bart diversifieerde het aanbod en vertaalde dat in producten die bepaalde doelgroepen in bepaalde periodes aanspreken: zeeklassen, groepsfaciliteiten, weken voor senioren, een aanbod voor grootouders met kleinkinderen, gezinnen in de weekends en schoolvakanties.

Na vijf jaar volgehouden beleid in die richting kan Bart zeggen: missie geslaagd. Met bijna 40.000 overnachtingen per jaar wordt de accommodatie volledig benut. Een uitgekiende mix van doelgroepen en aangepaste service maakt dat mogelijk.


Drempels wegwerken maakt betere vakantie-ervaring voor iedereen

Sociaal toerisme specialiseert zich in vakantie mogelijk maken voor iedereen. Focus ligt dan vaak bij het wegwerken van drempels die sommige doelgroepen ervaren om wel of niet deel te kunnen nemen aan vakantie. Bij ‘drempels’ denken we al snel aan twee dingen: betaalbaarheid van de vakantie en (fysieke) toegankelijkheid van de accommodatie. Het eerste pakt het Reigersnest op in partnerschap met het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen. Mensen met een beperkt inkomen krijgen 30% korting op hun verblijf.

"Hier doen wij aan toegankelijkheid."

Toegankelijkheid dan. Wanneer in toeristische kringen het begrip ‘toegankelijkheid’ valt, staat dit kort door de bocht bijna gelijk met rolstoeltoegankelijk. Voor Bart zijn dat allesbehalve synoniemen. ‘Hier doen wij toegankelijkheid. Dat zit niet alleen in hellende vlakken en brede doorgangen, maar vooral in de bereidheid van mensen om elkaar te helpen. Dat zie ik hier gebeuren, en dat is een uitdrukking van onze essentie: hier bij Reigersnest doen we dingen voor elkaar en samen.’ Bovendien kan elke ingreep in een verbeterde fysieke toegankelijkheid een meerwaarde betekenen voor alle gasten. Bart: ‘Door met zorg aanpassingen te doen die ouderen, mensen met autisme of slechtzienden ondersteunen, maakt je een gebouw ook ineens meer kindvriendelijk. Resultaat: ouders ook tevreden, en meer mensen die terugkomen.’


Kernaanbod boeiend en in één moeite voor iedereen toegankelijk

Wat maakt van een vakantie een heerlijke, zorgeloze tijd? Bart vraagt het zich voortdurend af en neemt initiatief om dat hoogste doel te bereiken. ‘We ontwikkelen hier een aanbod dat mensen zo interessant vinden dat ze voor een verblijf in het Reigernest kiezen. Tegelijk willen we dat hetzelfde aanbod mensen met bepaalde drempels helpt in hun vakantiebeleving.'

Bijvoorbeeld: Als je met je gezin naar zee gaat, weet je bijna zeker dat de kinderen je op de dijk de oren van het hoofd zeuren om eens met de gocart te mogen rijden. En je weet vooraf dat je iets wil gaan drinken. Het Reigersnest biedt die dingen als pakket aan, dat mensen vooraf met korting kunnen aankopen. Bart: ‘Dat is interessant voor iedereen, en echt helpend voor mensen die vooraf hun budget zorgvuldig moeten plannen. Als je dat aan lokale ondernemers zo uitlegt, neemt ook voor hen het sociale argument de bovenhand. Dan gaat het niet langer over winstmaximalisatie. Dat gaat het om een partnerschap om vakantie mogelijk te maken voor iedereen.’

foto: Stefan Jacobs, TVL

Bart Van Kerckhoven

In gesprek met

Bart Van Kerckhoven is directeur van Het Reigersnest, het vakantiecentrum van de Gezinsbond in Sint-Idesbald, Koksijde. Bart is vrijetijdsagoog van opleiding, en specialiseerde zich later in sportmanagement en marketing.

‘Ook in het sociaal toerisme is een commerciële insteek belangrijk’, zegt Bart. ‘Ook een sociaal product moet je slim managen en verkopen, anders kan je je missie niet realiseren. Commercieel werken betekent voor mij de brug slaan tussen de missie van je onderneming en het veld waarin die missie een meerwaarde kan betekenen. Voor het Reigersnest betekent dat: het recht op vakantie realiseren in de praktijk, door je product helder op de kaart te zetten, je gebouw optimaal te benutten en de interactie tussen mensen mogelijk te maken. Het betekent rendabel werken en zo investeren dat mensen kansen krijgen om met elkaar in contact te komen.’

Het Reigersnest is partner in het netwerk ‘Iedereen verdient Vakantie’. Mensen met een beperkt inkomen kunnen hun verblijf aan goedkoper tarief boeken via Steunpunt Vakantieparticipatie. In 2017 verbleven op die manier 181 vakantiegangers samen meer dan 500 nachten in het Reigersnest.

In twee artikels zoomen we in op de managementvisie van Bart. In een eerste deel licht hij de drie criteria toe van zijn kernproduct: een heerlijke, laagdrempelige gezinsvakantie. In het tweede deel vertelt hij over keuzes die hij daarvoor als ondernemer maakt.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 11 januari 2018 in de categorie Vakantie.

Neergepend door

Griet Bouwen is Storyweaver voor het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |