Overslaan en naar de inhoud gaan

'Dit mooie netwerk verdient nog meer bekendheid'

In gesprek met acht vakantieliefhebbers rond een brainstormtafel | 24 februari 2015

Hoe kan de werking van Vakantieparticipatie nog meer bekendheid krijgen, zowel bij potentiële vakantiegangers, toeristische aanbieders en sociale organisaties als bij het brede publiek? Kurt Penninck van Rap Op Stap gooit de vraag in de groep tijdens de 'Open Space’ op het Forum. Een groep enthousiastelingen schuift aan voor een brainstorm. Spontaan borrelen ook ideeën op om eventuele vakantiedrempels verder te verlagen. Het resultaat: een rijke oogst aan frisse voorstellen. Of hoe vruchtbaar een gedeelde lunchpauze kan zijn.

'In dit netwerk wordt mooi en belangrijk werk verricht, zegt Kurt Penninck. 'Ik vraag me af hoe we dat nog meer bekendheid kunnen geven. Het sociaal engagement in Vlaanderen is op internationaal niveau bijzonder groot. We verrichten echt pionierswerk. Daar mag Vakantieparticipatie best fier op zijn. Als je het mij vraagt is de tijd rijp om nog meer uit de kast te komen en aan de wereld te tonen wat de kracht van sociaal toerisme is.' Hoe die erkenning en herkenning van sociaal toerisme verder kan groeien? Enkele aanwezigen op het Forum buigen zich enthousiast mee over de vraag.

samen rond de brainstormtafel

Mikken op meerdere kanalen

'Een televisiereportage zou ideaal zijn', klinkt het. 'Idealiter meerdere, in verschillende genres. Van een reportage à la 'Het leven zoals het is' tot eentje in Telefacts-stijl. Zo maken kijkers niet alleen kennis met het belang en de effecten van vakantie voor iedereen, maar zien ze ook wat het proces is dat voorafgaat aan een uitstap of een verblijf via Vakantieparticipatie. Hoe mooi zou het zijn om dat traject eens volledig te volgen? Voor mensen in armoede is het een ideale kennismaking met de werking. Televisie is het medium waarlangs je waarschijnlijk makkelijkst mensen uit de doelgroep bereikt. Zo’n reportage zien kan leiden tot herkenning en tot het doorbreken van schaamtegevoelens: 'We zijn niet de enigen die ons geen vakantie aan gangbare tarieven kunnen veroorloven'. Tegelijk kan je laten zien wat wèl mogelijk is. Voor andere kijkers is het dan weer goed om te zien dat vakantie niet voor iedereen een evidentie is. Het kan het begrip voor mensen in armoede vergroten.'

"Mensen in armoede zijn niet de enigen die zich geen vakantie aan gangbare tarieven kunnen veroorloven."

Ook de geschreven pers wordt aangehaald als verder te exploreren piste. 'Waarom niet eens een persvakantie organiseren’, stelt iemand voor. 'Laat journalisten eropuit trekken via Vakantieparticipatie, samen met een groepje vakantiegangers. Tijdens het verblijf kunnen de journalisten verhalen en beelden sprokkelen en tegelijk ook zelf beleven hoe het eraan toe gaat.'

De kracht van het netwerk inzetten

Naast het aanspreken van verschillende mediakanalen, verkennen de Forumgangers ook andere mogelijkheden om de bekendheid van het Steunpunt te vergroten. ’Waarom geen promomateriaal ontwikkelen, specifiek voor sociale partners en andere partnerorganisaties? Dat kan een flyer zijn, een poster, of een mooi boekje met portretten en verhalen van vakantiegangers en toeristische aanbieders. Ideaal om in de wachtruimtes van OCMW’s te leggen, of bij verenigingen die zich inzetten voor mensen in armoede. Er zijn veel Vlamingen in armoede die de werking van Vakantieparticipatie nog niet kennen. Promomateriaal op strategische plaatsen is ideaal om ook hen te bereiken. Misschien kan het verspreid worden door vrijwilligers die zich lokaal groeperen? Ze zouden bijvoorbeeld ook gemeentebesturen en wachtruimtes van huisartsen van een flyer of poster kunnen voorzien.'

Van greeters tot een vakantiebibliotheek

Hoe de vakanties nog toegankelijker kunnen worden voor wie het aanbod kent? 'Misschien is het goed om streekambassadeurs aan te stellen', oppert iemand. 'Die kunnen vakantiegangers opvangen en wegwijs maken bij aankomst op hun bestemming.
'En wat als er regionale bibliotheken zouden zijn waar je gratis vakantiespullen kan ontlenen, zoals zwembandjes, duikbrillen, een reiskoffer en een slaapzak? Misschien staan kringwinkels en sportwinkels wel open voor het idee om te sponsoren met geschikte spullen?'
'Het kan ook goed zijn om het vakantieaanbod op de Vakantieparticiptie website visueel nog aantrekkelijker te maken', stelt iemand voor, 'ook voor mensen die minder vlot lezen. Denk maar aan filmpjes waarin verblijven op een visueel aantrekkelijke manier worden voorgesteld.' Als je het ons vraagt: brainstormsessie geslaagd.

In gesprek met

Kurt Penninck, Lieslot Tournicourt, Dominique Casier, Peter Debrouwer, Barbara Vandenbulcke, Christine Demeulenaere, Liesbeth Salens en Ine Meesschaert dachten op het Forum Vakantieparticipatie 2015 samen na over manieren om de werking van Vakantieparticipatie nog meer bekendheid te geven.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 24 februari 2015 in de categorie Samenwerken.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2024 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |