Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanbodmadam droomt van netwerkevenement voor toeristische aanbieders

In gesprek met Geneviève Delefortrie | 12 maart 2014

Geneviève, de ‘aanbodmadam’ bij Vakantieparticpatie, droomt van een netwerkevenement voor partners en potentiële partners van het Steunpunt. ‘Ik wil Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO*) graag nog prominenter op de kaart te zetten’, zegt ze. ‘Sociaal engagement en succesvol ondernemerschap gaat absoluut hand in hand. Dat signaal wil ik graag verder helpen te verspreiden.’ Ze wisselt ervaringen uit met Gert Van Eeckhout, die zich – als beleidsondersteuner bij het Departement Werk en Sociale Economie – over onder meer MVO in Vlaanderen buigt en dus heel wat knowhow te delen heeft.

Dat succesvol ondernemerschap en sociaal engagement prachtig te combineren vallen, daarvan is Geneviève rotsvast overtuigd. ‘Wie kiest voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet geen winst afgeven,’ zegt ze, ‘integendeel. Heel wat van onze partners zijn daarvan levendige voorbeelden. Ze stellen tijdens bepaalde periodes een aantal kamers ter beschikking, en zijn tegelijk goede ondernemers met een rendabel business-model. Toch zijn niet alle partners meteen even makkelijk te sensibiliseren voor ons verhaal. Door met deskundigen zoals Gert Van Eeckhout te praten, hoop ik nog sterker te worden in mijn communicatie naar toeristische aanbieders.’

"Wie kiest voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet geen winst afgeven, integendeel. Heel wat van onze partners zijn daarvan levendige voorbeelden."

Verhalen uitwisselen met collega-ondernemers

‘Momenteel contacteer ik zelf potentiële partners om hen te overtuigen van ons concept’, zegt Geneviève. ‘Toch merk ik dat nieuwe samenwerkingen vaak ontstaan doordat men het enthousiaste verhaal hoort van bijvoorbeeld een B&B die al met ons samenwerkt. Ik droom van een soort netwerkevenement voor partners en potentiële partners van Vakantieparticipatie. Het zou een meer efficiënte manier van communiceren zijn, omdat je heel wat mensen op zo’n dag terzelfdertijd gericht met onze organisatie kunt laten kennismaken. Tegelijk geef je ondernemers daarmee de kans om van elkaar te leren en ervaringen en vragen uit te wisselen.’

Eigen ervaringen delen werkt krachtig

Ook Gert is overtuigd van de meerwaarde van netwerkevenementen met ruimte voor getuigenissen uit eerste hand. ‘Op de fora van MVO Vlaanderen laten we zoveel mogelijk ondernemers aan het woord’, zegt hij. ‘Uiteraard kunnen we zelf vertellen waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk is en wat alle voordelen ervan zijn. Maar een ondernemer die vanuit zijn eigen ervaring een authentieke getuigenis brengt, dat werkt stukken krachtiger. Concrete goede voorbeelden worden enorm geapprecieerd.’

Goede follow-up essentieel 

‘Een goede follow-up is voor toeristische aanbieders bovendien belangrijk’, ervaart Geneviève. ‘Ik merk een duidelijke nood bij onze partners om onderling ervaringen te kunnen uitwisselen. Naast ons jaarlijkse Forum, dat fantastisch is, kan een extra bijeenkomst voor aanbieders en potentiële partners volgens mij een grote meerwaarde zijn.  Het Forum is vooral sociaal getint, terwijl sommige uitbaters het verhaal eerder door een zakelijke bril bekijken. Hen zou ik heel graag uitnodigen op een op hen afgestemd evenement, waarop zowel toeristische partners als potentieel nieuwe partners elkaar kunnen ontmoeten.’

Win-winverhaal

Volgens Geneviève zou zo’n evenement een puur win-winverhaal zijn. ‘Partners kunnen er niet alleen ervaringen uitwisselen, potentiële partners kunnen er ook van concullega’s horen hoe zij de samenwerking beleven. En via workshops en ruimte voor dialoog kunnen we tegelijk zelf een beter inzicht krijgen in wat bij onze partners leeft. Eventuele pro’s en contra’s die daarbij naar boven komen, kunnen we dan vertalen naar gerichte actiepunten, wat onze dienstverlening ten goede komt.’

Ondersteuning op het vlak van communicatie

‘Het is belangrijk dat zo’n netwerkevenement laagdrempelig, aangenaam en relevant is’, weet Gert Van Eeckhout. ‘Mensen hebben geen nood aan ingewikkelde, theoretische kaders. Wat werkt zijn eenvoudige, sprankelende boodschappen, opdrachten en uitdagingen waarmee mensen direct aan de slag kunnen.’ Ook de juiste sprekers aan bod laten komen, is volgens Gert belangrijk.

Goede voorbereiding is het halve werk

Of Gert nog andere tips heeft die Geneviève kunnen helpen om haar communicatie naar potentiële partners toe te versterken?  Het kan goed zijn om eens samen te zitten met een aantal stakeholders of communicatiebureau dat kennis van zaken heeft rond duurzaamheid’, zegt Gert. ‘Het kan jullie helpen om nog beter voeling te krijgen met bedrijfsnoden op het vlak van MVO. Zelf zijn we door zo’n samenwerking met onze stakeholders tot een ‘Start to MVO’-concept gekomen. En Flanders DC zou bijvoorbeeld eens een interne workshop kunnen geven, rond hoe jullie nog meer partners kunnen bereiken’, zegt Gert. ‘Het is een organisatie met veel passie en knowhow die Vakantieparticipatie heel wat kan aanreiken, van innovatieve werkvormen tot nieuwe manieren om je boodschap op een leuke en efficiënte manier aan de man te brengen.’

Met gelijkgezinden rond de tafel

‘Als je met de juiste mensen rond de tafel gaat zitten, wordt zoveel mogelijk’, zegt Geneviève enthousiast.  Gert beaamt: ‘Het kan interessant zijn om bij grotere potentiële partnerorganisaties al eens na te gaan of ze een MVO-manager hebben. Het is belangrijk dat je mensen rond de tafel krijgt die net als jij geloven in maatschappelijk verantwoord ondernemen en daar werk van willen maken. Het draait dus absoluut ook om de juiste partnerschappen aangaan. Het is belangrijk dat je rond je bedrijfsdoelstellingen in dialoog gaat en blijft gaan, zowel met je stakeholders als – op een breder niveau – de maatschappij.’

"Als je met de juiste mensen rond de tafel gaat zitten, wordt zoveel mogelijk."

*MVO of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, vaak ook ‘duurzaam ondernemen’ genoemd, biedt bedrijven en organisaties een kader om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen en op systematische wijze economische, milieu- en sociale overwegingen op een geïntegreerde manier in de gehele bedrijfsvoering op te nemen. MVO is een motor voor innovatie en maakt dat je onderneming of organisatie beter voorbereid is op de toekomst, je een beter imago krijgt, makkelijker personeel vindt/kan motiveren, je je kan onderscheiden van concurrenten, dat je kan besparen op verschillende facturen, je kan voldoen aan de duurzaamheidseisen en –vragen van je leveranciers, makkelijker krediet vindt, … Meer lezen over MVO in Vlaanderen? Op de website www.mvovlaanderen.be vind je heel wat info. 

Geneviève Delefortrie

In gesprek met

Geneviève Delefortrie werkt bij Steunpunt Vakantieparticipatie. Zij focust zich op het aantrekken en ondersteunen van toeristische ondernemers die zich willen engageren om vakantie voor mensen in armoede bereikbaar te maken. ‘De aanbodmadam’ noemen ze haar in het team.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 12 maart 2014 in de categorie Mvo.

Neergepend door

Lien van Laere is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze is gebeten door mensen en hun verhalen. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Neem contact met onze redactie. Samen maken we er nieuws van.

Copyright © 2020 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |